Čo robí akýkoľvek hotel alebo reštauráciu výnimočným miestom? Okrem kvality ubytovania, gastronómie, čistoty a príjemnej atmosféry je to určite personál. Personál vytvára prvý kontakt s klientom po príchode do ubytovacieho zariadenia, obsluhuje nás a pripravuje jedlo v reštauráciách a baroch, prichádzame s ním do kontaktu aj pri upratovaní izieb, v doplnkových službách hotela ako sú masáže, bazény, sauny a podobne.
Zamestnanci sú pre majiteľov a prevádzkovateľov ubytovacích a stravovacích služieb veľmi dôležití. Ak sú lojálni, ústretoví, ochotní a zorientovaní vo svojom odbore, sú pre zamestnávateľa pokladom. Ak sa správajú neprofesionálne, sú negativistickí a nevhodne reagujúci, môžu firme uškodiť viac ako sa zdá. Ako motivovať a vybrať si tých správnych ľudí?
Poďme sa teda pozrieť na náročnosť práce zo strany zamestnanca. Hotelové a gastronomické služby si pri plnej funkčnosti vyžadujú profesionálne rôzne zameraných zamestnancov, ktorí nie sú navzájom zastupiteľní. Často pracujú pri viac zmennej prevádzke, od veľmi skorých až do neskorých večerných hodín. Nemajú veľkú možnosť postupu v pracovnom rebríčku. Stretávajú sa s klientmi rôznych kultúr a národností, každý má iné zvyklosti, preto musia byť flexibilní a prispôsobiť sa aktuálne nárokom a požiadavkám konkrétneho klienta. Okrem toho samozrejme musia spĺňať zamestnávateľom stanovené štandardné požiadavky.
Všetci vieme, že hosť môže byť aj veľmi komplikovaný, a preto niekedy aj pri najlepšej vôli nedokážeme splniť jeho požiadavky. A nie je to preto, že by ktokoľvek z personálu urobil niečo nesprávne. Na takéto prípady treba byť pripravený a byť relatívne psychicky odolný. A navyše, finančné ohodnotenie pracovníkov v službách gastronomických či hotelových patrí medzi najnižšie na Slovensku.
A teraz druhá strana mince - zamestnávateľ vyžaduje 100%-ný výkon. A niet divu, pretože ako sme spomínali vyššie, neprofesionálni zamestnanci môžu spôsobiť, že klient sa do zariadenia už nikdy nevráti, a druhá nemenej podstatná vec, môže zariadeniu urobiť negatívnu reklamu, čo má širší dosah na vytvorenie obrazu o službách hotela alebo reštaurácie.
Najdôležitejšia je motivácia zamestnanca. Finančné ohodnotenie patrí síce medzi najnižšie na Slovensku, ale ak je zamestnávateľ súkromnou spoločnosťou, vie zamestnancovi plat navýšiť podľa svojich možností a obratu firmy. Inou motiváciou sú nefinančné benefity na pobyty do spriatelených alebo sesterských hotelov, vstupov do wellness centier, lyžiarskych centier a reštaurácií.
Spätná väzba od prevádzkovateľa alebo majiteľa prevádzky na vykonávanú prácu zamestnanca by mala byť povinná. Vyjadriť by sa mali obidve strany, je nutné povedať zamestnancovi, čo robí dobre a vysloviť mu uznanie, a tiež pomenovať, čo by sa dalo zlepšiť a na čom sa dá pracovať. Zo strany zamestnanca by malo zaznieť, čo by mu pri výkone práce pomohlo, s čím nekomfortným sa denne pri práci stretáva a bolo by vhodné to riešiť. Nápady a inovácie zo strany zamestnanca na chod firmy by sa nemali podceňovať. Ide o človeka, ktorý často počuje vyjadrenia hostí z prvej ruky, a môže tak priniesť do spoločnosti veľa vylepšení.
Zvláštnou kapitolou sú školenia hotelového a reštauračného personálu hlavne v oblasti asertivity, jazykových schopností a psychickej odolnosti a oddychu. V súčasnosti sú školenia personálu spojené s teambuildingovými aktivitami a zábavou, kde sa môžu utužiť vzťahy medzi zamestnancami navzájom i zamestnancami a vedením zariadenia.
Ak máte zamestnanca, ktorý je pre vašu spoločnosť prínosom, odvďačte sa mu, pretože kvalitní pracovníci vytvárajú vášmu hotelu, penziónu, baru či reštaurácii to najlepšie meno.
Text: Petra Adamcová
Foto: Pixabay
Prečítajte si tiež: Túžite po nevšednom zážitku? Tieto hotely vám ho ponúknu