Raňajky, prvé jedlo dňa, ktoré by malo byť pre celkové fungovanie a naštartovanie organizmu tým najdôležitejším. Ak sú raňajky kvalitné, pestré a pripraví nám ich niekto iný, vychutnáme si ich o to viac. Preto sú hotelové raňajky službou, ktorú pozorne sleduje a hodnotí každý klient ubytovacieho zariadenia.
Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že čím vyššia kategória hotela alebo ubytovacieho zariadenia, tým viac klient očakáva vyšší štandard poskytovaných služieb i podávaných raňajok. Treba ale povedať, že dnes sa aj malé penzióny a hotely snažia klientom poskytnúť kvalitné raňajky, lebo si uvedomujú, že sa tým dokážu veľmi dobre odlíšiť od konkurencie a môžu si pripísať niekoľko pozitívnych bodov k celkovému dojmu svojej prevádzky.
Čo by na raňajkách nemalo chýbať
Hotelové reštaurácie ponúkajú na raňajky jedlá z teplého bufetového stola, kde sa pripravujú vajíčka na niekoľko spôsobov, pečené i varené párky, rôzne sladké teplé ovsené, krupicové alebo ryžové kaše, lečo ale aj napríklad opekané zemiaky.
V rámci studeného bufetu býva v ponuke niekoľko typov údenín, salámy, šunky, čerstvá nakrájaná zelenina, rôzne druhy syrov, maslá, džemy, med, jogurty a výber z vločiek a cereálií. Samozrejmosťou je možnosť voľby z niekoľkých druhov chleba, slaného i sladkého pečiva, čerstvého ovocia i sladkých raňajkových koláčov.
Bonusy, ktoré potešia
Hotelieri, ktorí si potrpia na vysokú úroveň poskytovaných gastronomických služieb pridávajú k raňajkám vždy niečo, čím sa odlíšia od konkurencie. Môžu to byť domáce nátierky, nárezy, rolády, šaláty s majonézou alebo jogurtom i bez zálievok, restovaná zelenina a pre milovníkov polievok na dobrý štart dňa aj čerstvo pripravený zeleninový alebo mäsový vývar. Nadšencov zdravej stravy poteší výber sušeného ovocia a orechov.
Pre ľudí z rôznymi intoleranciami môže byť pripravený špeciálny fit kútik, kde sa nachádzajú bezlepkové produkty či mliečne výrobky bez laktózy. Špecifické potreby klienta môže hotel zisťovať vopred a splniť ich aj na požiadanie.
Samozrejmosťou je prvotriedna čerstvosť všetkých potravín. Niektorí klienti oceňujú, ak sú produkty získavané od lokálnych dodávateľov, z blízkeho okolia či menších osvedčených domácich pekárov, mliekárov alebo pestovateľov.
Výber nápojov
Ráno si takmer každý z nás dáva lahodný teplý nápoj. Zväčša sa rozdeľujeme na kávičkárov alebo čajomilcov. Preto kvalitná káva v rôznych variáciách a zelený, čierny, ovocný i bylinkový čaj sú základom dobrej ponuky teplých nápojov. Pre deti a dospievajúcich by malo byť v ponuke studené a teplé mlieko, sladené nápoje ako kakao, horúca čokoláda alebo mlieko s inými príchuťami ako vanilka, banán alebo jahoda.
Zo studených nápojov sa podáva voda, a džúsy vo viacerých príchutiach. Top ponukou je čerstvá lisovaná šťava z citrusového ovocia alebo iné odšťavované druhy ovocia a zeleniny, ktoré môžu byť poskytované aj za príplatok.
Zameranie hotelov pre deti, športovcov, priaznivcov zdravej stravy alebo iných môžu mať v ponuke špeciálne raňajkové potraviny, ktoré obľubujú konkrétne skupiny hostí. Včasná otváracia doba reštaurácie je výhodná pre rodiny s deťmi, ktoré vždy vstávajú skôr i obchodných cestujúcich. Naopak predĺžená otváracia doba lichotí klientom, ktorí potrebovali eliminovať spánkový deficit, alebo pricestovali v nočných hodinách. Hostia ocenia aj možnosť donášky raňajkového menu do pohodlia izieb, kde sú ubytovaní.
Text: Petra Adamcová
Foto: Pixabay
Prečítajte si tiež: Výber manželskej postele - nepoľavujte zo svojich nárokov