Začína sa obdobie, kedy si pripravujeme zásoby na vianočné pečenie, nakupujeme cukor, múku, maslo i vajíčka. Ak by sme sa tento rok chceli zamyslieť nad trochu zdravšou alternatívou pečenia, môžeme klasický cukor skúsiť nahradiť alternatívnymi sladidlami. Ktoré to sú a aké majú vlastnosti si priblížime v nasledujúcich riadkoch.

 

cukor uvod s

 

Biely cukor

Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie sa zdravému dospelému človeku odporúča denná dávka 25 - 50 gramov cukru. Problém je v tom, že cukor sa dnes dáva takmer do všetkých potravín. Obsahuje ho chlieb, pečivo, dresingy, omáčky i ochutené minerálky a alkohol. Nahradiť cukor umelými sladidlami sa rovnako neodporúča, pretože obsahujú tzv. prázdne kalórie. Čím teda môžeme časť klasického bieleho cukru nahradiť?

 

cukor biely

 

Trstinový cukor

Má rovnaký glykemický index i vlastnosti ako klasický rafinovaný biely cukor. Je vyrábaný z cukrovej trstiny, jeho spracovanie však trvá kratšie ako pri cukre z cukrovej repy, a tak si uchováva aj niektoré vitamíny a minerály. Obsahuje tiež melasu, považovanú za zdravotne pozitívnu potravinu. Pri kúpe si treba dať pozor na výber kvalitného trstinového cukru, nielen zafarbeného hnedého cukru.

 

cukor hnedy

 

Med

Prírodná surovina, ktorá má okrem sladkej chute aj veľa pozitívnych a zdraviu prospešných látok. Med obsahuje fruktózu, glukózu, sacharózu, vodu, vitamíny, minerály a proteíny. Med je vhodný ako náhrada cukru aj pri pečení, zničenie jeho prospešných látok vyššou teplotou sa nepotvrdilo. Na med by si mali dávať pozor ľudia trpiaci peľovými alergiami a ľudia alergickí na včelie bodnutie.

 

cukor med

 

Stévia

Táto zázračná rastlina pochádza z územia Strednej a Južnej Ameriky. Je považovaná za veľmi zdravé sladidlo a používa sa ako ideálna forma sladenia pre diabetikov i ľudí s hypertenziou a nadváhou. Stévia má minimum kalórii a nízky glykemický index. Je 250 - 300 krát sladšia ako klasický cukor. Rastlina sa dá dopestovať aj v našich podmienkach a jej lístky sa dajú využiť na sladenie nápojov, štiav i kompótov. Z lístkov sa sladká chuť získava rozomletím alebo rozdrvením. Na varenie alebo pečenie je vhodná spracovaná forma stévie v podobe granulátu alebo prášku.

 

cukor stevia

 

Melasa

Melasu sme spomínali ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru. U nás sa vyskytuje vo forme sirupu. Má nízky glykemický index, tak v správnej miere je vhodná aj pre diabetikov, a keďže je bezlepková aj pre celiatikov. Obsahuje zinok, vápnik, železo, horčík i draslík. Ideálna je na dochucovanie nápojov, palaciniek, lievancov i ovsených kaší. Na pečenie sa odporúča do čokoládových, perníkových, jablkových i slivkových koláčov.

 

cukor agave

 

Javorový sirup

Tradičné kanadské sladidlo známe ako poleva na palacinky, raňajkové cereálie i sladidlo do kávy či čaju sa získava z javorovej miazgy. Sirup má príjemnú karamelovú chuť, ale rovnakú kalorickú hodnotu ako klasický cukor. Je však sladší, takže ho stačí použiť menšie množstvo. Obsahuje antioxidanty, vitamíny i minerály a štúdie potvrdili, že jeho konzumácia znižuje cholesterol v krvi.

 

cukor javor

 

Agávový sirup

Tento sirup sa získava z listov kaktusu agáve. Obsahuje viac ako 75 % fruktózy, takže by sa mal konzumovať len v malých dávkach. Z tohto dôvodu nie je vhodný pre diabetikov, lebo môže spôsobiť inzulínovú rezistenciu. Je o tretinu sladší ako klasický cukor. Obsahuje však aj vitamíny, minerály a inulín prospešný pre črevnú mikroflóru a ďalším pozitívom je jeho ľahká stráviteľnosť.

 

cukor agave 2

 

Cukor je pre fungovanie nášho organizmu nevyhnutný. Dodáva nám energiu a napomáha správnemu fungovaniu mozgu i celého tela. Dôležité je konzumovať ho premyslene, s mierou a v čo najzdravších alternatívach.

Text: Petra Adamcová
Foto: Pixabay