Hotelové raňajky. Téma, o ktorej sa často hovorí. Veď kto by sa netešil na chutné raňajky rozvoniavajúce každé ráno v hotelovej reštaurácii? Isté je, že raňajkami sa môžete pozitívne zapísať do povedomia hostí, ale aj mnohé pokaziť. Sú totiž jedným z faktorov, ktoré rozhodujú, či sa k vám hosť ešte vráti...
Koncept raňajok závisí od viacerých faktorov, ako sú kategória a trieda ubytovacieho zariadenia, jeho veľkosť, zloženie klientely, ako aj lokalita. Raňajky ako také sa tešia veľkej obľube hotelových hostí, v poslednom období však stúpa ich popularita aj medzi biznismenmi. Čoraz častejšie sa stávajú miestom obchodných rokovaní, a to najmä neskoré raňajky, prípadne tzv. brunch. Aké sú a aké by mohli byť?
Ak by sme sa vrátili o niekoľko desaťročí dozadu, v spomienkach by sme videli personál servírujúci nám raňajky tak, ako to bolo vtedy zvykom. Poväčšine to bola šunka, syr, vajíčko, párky, maslo, džem, káva a čaj. K tomu chlebík alebo pečivo. Časy sa však zmenili a vo väčšine ubytovacích zariadení sa raňajky podávajú bufetovým spôsobom.
Postupne sa súčasťou raňajkových bufetových stolov stali rôzne kútiky. Biokútik, diakútik, či farmársky kútik. Vyžiadala si to doba, keď pribudlo množstvo alergií a potravinových intolerancií, ale aj zmena spôsobu stravovania. Zároveň sa do popredia dostala myšlienka ponúknuť na raňajky niečo lokálne, špecifické, s cieľom vyhnúť sa uniformite aj v tejto oblasti.
Návrat kvality
V určitom období sme sa všetci pri výbere toho, čo si servírujeme na tanier, orientovali najmä podľa ceny. Nebolo to najšťastnejšie riešenie. Namiesto mnohých, dovtedy kvalitných produktov, vyrábaných podľa technických noriem,sa na trh dostali výrobky s použitím rôznych náhrad. Zároveň sa objavili názory o škodlivosti niektorých surovín či pokrmov, ktoré boli o pár rokov zmietnuté zo stola ako neopodstatnené. Dnes nastupuje doba návratu ku kvalite. Netýka sa to len mäsových a mliečnych výrobkov, ovocia, zeleniny či pečiva... Osobne mám veľmi zlú skúsenosť z jedného hotela so širokou ponukou na bufetovom stole, ale, žiaľ, nič tam nechutilo tak, ako by malo... Uvedomelí hostia sa dnes zaujímajú o to, čo konzumujú. Preto proces výberu vhodného dodávateľa môže byť (nielen) časovo dosť náročný.
Pochváľte sa
Ľudia počas svojich ciest veľmi radi ochutnajú špeciality tej-ktorej krajiny či destinácie. Prečo im ich teda neponúknuť aj počas raňajok? Do konceptu tak môžete zaradiť malý „regionálny“ kútik, prípadne takéto produkty označiť ceduľkami. A čo to môže byť? Tak napríklad v rakúskom Wachau, známom pestovaním marhúľ, takmer všade na raňajky ponúkajú marhuľový džem či sirup. Obazda je zasa nátierka, ktorú vám dajú ochutnať v Bavorsku, najlepšie aj so známym praclíkom. A aké by to boli raňajky v moravskom Olomouci bez nátierky zo známych tvarůžků? Takýchto príkladov je omnoho viac, a to aj u nás, na Slovensku. K nátierkam ponúknite možnosť nastrihať si čerstvé bylinky alebo ich ponúknite čerstvo nastrihané. Jeden úspešný bratislavský hotel servíruje na raňajky med, ktorý vyprodukovali včielky na jeho streche. Alebo stará známa treska. „Väčšina milovníkov tresky jej holduje na raňajky alebo na desiatu, preto jej zaradenie do raňajkových bufetov môže byťpríjemným osviežením. Treska ulahodí nielen domácim, ale vyskúšať ju, ako našu národnú špecialitu, môžu aj hostia z iných krajín,“ povedal Michal Britvík, generálny riaditeľ spoločnosti Ryba Žilina.
Pri koncipovaní hotelových raňajok berte do úvahy aj sezónnosť, či rôzne sviatky. Tak napríklad na Vianoce môžete bufetový stôl obohatiť o medovníčky či perníkový koláč. Veľká noc vám zasa ponúka servírovať veľkonočného barančeka, či rôzne záviny a pletence. Ponúknite aj vlastné špeciality, či už ide o rôzne paštéty pasterizované v skle a podobne. Aj raňajková domáca polievka sa určite stretne s nadšením.
Čo sa týka nápojov, aj tu môžete ukázať, čím ste iný ako iní. Káva z regionálnej pražiarne, sypaný čaj od lokálneho producenta, alebo z čerstvých byliniek, prípadne rôzne druhy domácich limonád. Obľube sa teší aj možnosť ak si hostia môžu sami pripraviť šťavu či smoothie z očisteného a nakrájaného ovocia a zeleniny. Nič však nepokazíte ani „obyčajnou“ vodou v karafe.
Pamätajte, uniformita sa dnes príliš nenosí. Ukážte, čím ste jedineční a váš hosť si vás určite zapamätá a rád vás odporučí.
Tipy na nezabudnuteľné raňajky:
- Nezabudnite umiestniť ceduľky, popisujúce raňajkový bufet. Pri regionálnych alebo vlastných produktoch môžete priložiť aj recept. Samozrejme, všetko aspoň v jednom cudzom jazyku.
- Využite „front cooking“. Hostia vždy ocenia, ak im personál pripraví pokrmy zo surovín, ktoré si sami vyberú.
- Ak máte k dispozícii bio-, dia-, regionálny či farmársky kútik, informujte o tom hostí už vopred, napríklad prostredníctvom vašej webovej stránky.
- Zvoľte príjemnú hudbu a zaujímavé prestieranie.
- Ponúknite hosťom dennú tlač či hotelové noviny.
Text: Alena Reháková
Prečítajte si tiež: Klient hotela ocení hotelové raňajky viac ako si myslíte