Už onedlho si môžete dopriať spojenie chrumkavej oblátky v lahodnej mliečnej čokoláde s chuťou kyslých uhoriek. Takýto hoax zo strany tradičného výrobcu bol na Slovensku len súčasťou prvého apríla. A pritom, znie to bizarne, ale áno, uhorkový trend svetovo dosahuje vrchol.

 

AAH

Už onedlho si môžete dopriať spojenie chrumkavej oblátky v lahodnej mliečnej čokoláde s chuťou kyslých uhoriek. Takýto hoax zo strany tradičného výrobcu bol na Slovensku len súčasťou prvého apríla. A pritom, znie to bizarne, ale áno, uhorkový trend svetovo dosahuje vrchol. Foto: Ananath Pal

 

Status uhorky na trhu s potravinami bol v histórii plný trpkých momentov – akoby jej bol predurčený osud podľa príbehov Hansa Christiana Andersena. A hoci sa zrejme nedočkáme jeho sfilmovania,  aspoň čiastočne naznačme, ako sa s uhorkami od osemdesiatych rokoch v Európe zaobchádzalo. Záležalo aj na ich dĺžke. Uhorka mala mať aspoň 14 centimetrov, byť rovná, s  peknou formou. Také bolo nariadenie Európskej únie, ktorá regulovala výber predajného tovaru na základe vzhľadu, veľkosti a maximálneho povoleného zahnutia. Absurdné, no napriek tomu zostala smernica v platnosti viac ako dvadsať rokov. Od júla 2009 môžu byť komerčné uhorky dostupné s akýmikoľvek odchýlkami a nie sú už považované za abnormálne. Nasledoval však ďalší škandál. V roku 2011 sa uhorky stali príčinou vypuknutia epidémie vírusu E-coli. Napriek tomu sa uhorka stále teší nevídanému záujmu zo strany výrobcov aj spotrebiteľov. Viac ako päť rokov. 

 

KERNEL

Predchodcom uhorkových pukancov bola produkcia ochuteného pukancového korenia a olejov. Pre trh to síce bola len malá senzácia, no stala sa inšpiráciou pre ďalších výrobcov, ktorí vytušili príležitosť. Foto Allie Smith

 

 

Smäd po apokalypse

Kým niektorí sa z popularity uhorkovej chuti tešia, iní po nej podľa kritikov siahajú z iného dôvodu. Chcú prežiť na trhu, zažívajúcom výrazné zmeny. Podľa štatistík Nasdaq z roku 2015 totiž predaj sýtených nápojov klesá a predpokladá sa, že tento jav nezvrátiteľne vedie k ďalšiemu vývoju v segmente. Iní tento stav vnímajú ako apokalypsu podobnú zanikajúcim nákupným centrám. Z reportáže, sprevádzajúcej štatistiku, vyplýva, že aj krajiny s najväčším podielom konzumentov limonád zmenili stravovacie návyky a upustili od nakupovania týchto nápojov. Podľa prognóz sa do konca tohto desaťročia môžu z pultov obchodov vytratiť aj globálne známe produkty, obzvlášť tie s diétnou príchuťou. Takýto katastrofický scenár sa podľa doterajších reportáží môže dotknúť dokonca aj dvoch najväčších hráčov na trhu so sýtenými nápojmi. Naproti tomu, segment balených vôd sa v priebehu minulého desaťročia dostatočne rozvinul, čo spôsobuje, že významné korporácie si zabezpečujú budúcnosť kúpou vhodných spoločností, vyrábajúcich práve balené vody. Záujem o vody sa totiž neustále rozrastá. Uhorkové varianty je možné nájsť v kategórii lacnejších aj prémiových balených vôd a niektoré z nich možno objaviť aj našom trhu. Za všetky spomeňme aspoň prípad z roku 2015, keď v čase nastupujúceho uhorkového trendu jeden z najväčších českých producentov balenej minerálnej vody priniesol na trh sýtenú vodu s príchuťou šalátovej uhorky. Dalo by sa teda predpokladať, že ak uspejú uhorkové vody, mohlo by sa tak stať aj u sýtených limonád. Zmena stratégie sa vypláca a sýtené nápoje sa priebežne orientujú namiesto más na nové, niche kategórie, vrátane profesionálov, ktorým ponúkajú typy mixérov s menším objemom, no odlišnou receptúrou, bez prítomností škodlivých a v niektorých krajinách zakázaných látok. Možno s takýmto zámerom bolo investované do zmeny imidžu pomocou uhorkovej limonády Sprite, obsahujúcej citeľný prírodný výťažok z uhoriek. Produkt mal premiéru najskôr vo Východnej Európe. Simon Harrison, Customer Marketing Director z tejto spoločnosti, vyjadril presvedčenie, že je to ideálne obdobie na rebrand a uvedenie produktu, ktorý by bude pre generáciu mileniálov atraktívny. Niekoľkomiliónová investícia do značky a jej premeny mala byť prísľubom zatraktívnenia nápoja. Úspešne, nie však dlhodobo. Dostupnosť limonády sa po roku 2018 zmenila. Na naštartovanie novej etapy to však stačilo a Sprite začiatkom februára 2020 uviedol zázvorový variant. Prečo práve zázvor, objasníme v závere článku.

TEA MARGERITA

Uhorka sa zamiešala aj do čajov. Chuť zmesového zeleného čaju Tealish je popri sušenej uhorke doplnená lístkami mäty a limety a svojím charakterom sa uplatňuje aj pri mixovaní alkoholických drinkov. Foto: Tealish

 

Medzi šalátom a gelatom  

Ak je reč o šalátovej uhorke, sotva možno zabudnúť na spojitosť so zdravou stravou. Šalátové smoothie sú novým segmentom, ktoré sú čoraz populárnejšie. Uhorka je súčasťou týchto hustých štiav aj preto, že z väčšej časti ju tvorí voda. Táto alternatíva nealkoholických, no funkčných nápojov, však nie je jedinou, ktorá v moderných potravinách dostáva zelenú. Akoby už len samotná prítomnosť uhorky v receptúre sľubovala, že produkt je o niečo zdravší. A možno práve preto výrobca instantných polievok a bujónov uviedol na poľský trh uhorkovú instantnú polievku. Kanadské produkty Opadipity boli v roku 2015 doplnené o jogurtový dip s príchuťou nakladaných uhoriek. Cedar's v Massachusetts nielenže ponúkol jogurtový tzatziki dip, ale rozšíril ho o celý rad ďalších chutí, medzi inými o štipľavé papriky či artičoky so špenátom. Na trend zareagoval aj novozélandský výrobca Cannonhill.Na regály priniesol majonézu inšpirovanú receptúrou tzatziki. 

 

RIMMI

Po tom, čo sa ujala príchuť uhoriek v segmente balených vôd, prejavili spotrebitelia záujem aj o uhorkové radlery. Kanadskí minipivovarníci založili svoju receptúru na nemeckom type piva Kölsch, ktoré doplnili o tóny sviežich uhoriek a mäty. Foto: Rimmi Design

 

WELL

Rastúca populácia vegánov významne ovplyvňuje trh. Írsky Wellnice v dôsledku toho do svojej výroby zaradil výlučne zeleninové a ovocné drene, ktoré sú obmenou tradičných smoothies a lisovaných štiav. Tým dostali uhorku do špecifickej niche kategórie zdravých mrazených dezertov. Foto: Wellnice Pops

 

Zelenina na paličke

Možno však zo zeleniny vyrobiť dezert? Ukážkovým príkladom je Peekaboo; startup z Miami prišiel s riešením, ako vyrobiť zmrzlinu, ktorá by bola súčasťou zdravej stravy. V receptúre sú totiž zahrnuté aj kúsky zeleniny. A hoci sa v ich portfóliu nenachádza práve uhorkový variant, zákazníci si môžu vybrať z karfiolovej, repovej či cuketovej verzie. Írsky Wellnice posunul latku o čosi vyššie a svoju výrobu sústredil na vegánske nanuky z ovocnej a zeleninovej drene. Výnimočnú pozornosť venoval uhorkám podnikateľ z New Yorku, žijúci v reštauráciách od svojho detstva. Práve on spôsobil menšiu revolúciu v streetfoode. Jacob Hadjigeorgissi totiž na Manhattane otvoril bistro a cukráreň Lucky Pickle Dumpling Co., odkazujúce na hongkongskú kuchyňu. Hadjigeorgis spolu s Glenroyom Brownom receptúru na uhorkovú zmrzlinu vymysleli za tri hodiny, no jej chuť bola lepšia ako predstava o nej,. „Používame čerstvo vylisovanú uhorkovú šťavu, čo chuť zjemňuje a robí ju lahodnejšou,“ tvrdil Brown v rozhovore pre lokálnu televíziu. 

 

NACHOS

Nakladané uhorky sú za Atlantikom natoľko obľúbenou pochúťkou, že južanské štáty predávajú kvasené uhorky popri pukancoch aj v kinách. S rastúcim dopytom po príchuti sa rozpútal boj o zákazníka i medzi tými najväčšími producentmi slaných lupienkov, ktorý trvá už dva roky. Na to, aby prekonali rivalov, využívajú všetky prostriedky, vrátane najlukratívnejšieho reklamného času za miliardy. Foto: Juan Manuel Giraldo Grisales

 

Poriadna nakladačka 

Uhorková zmrzlina je pritom len vrcholom toho, čo v rámci trendu priniesol rok 2019. Žiadanými chuťami sa počas posledných rokov stali aj ďalšie potraviny, ktoré sa na základe chuťového profilu definujú ako chute umami. Nie je náhodou, že Sprite si ako novinku pre začiatok roka 2020 zvolil práve zázvor. Huby, kel aj sójová omáčka a takisto matcha. Spoločný menovateľ – umami. Sladko-trpko-kyslá chuť, typická i pre fermentované a konzervované potraviny, vrátane nakladaných uhoriek. Na senzáciu nakladaných uhoriek postupne zareagovali aj producenti, ktorí na moment uhorkového úspechu dovtedy nereagovali. Prekvapivo, ďalšia etapa vývoja tohto trendu odohráva na poli slaných pochutín. Len vlani sa s nimi na americkom kontinente doslova roztrhlo vrece. Spôsobil to boom ochucovadiel s príchuťou nakladaných uhoriek a netrvalo dlho, kým niekto prezieravo nevymyslel prvý, takto ochutený snack. Clancy's pukance spôsobili v Amerike malú senzáciu, pretože jediným miestom, kde ich bolo možné zohnať, bola sieť predajní Aldi. Lenže vlani sa na americkom trhu objavil nový konkurent, Conagra. Zákerné a zrejme aj nechcené načasovanie. Obzvlášť preto, že ďalší veľký hráč na trhu, Pringles, svoje zemiakové lupienky s chuťou uhoriek predstavil v najlukratívnejšom reklamnom čase, teda počas prenosu Superbowl 2020. Dômyselná kampaň, spojená s účinkovaním postáv z animovaného seriálu Rick a Morty, bola instantným úspechom a prakticky za noc zatlačila konkurenciu do úzadia.

 

AGNAR

Môže byť uhorkový aj dezert? S uhorkovou chuťou v sladkých chodoch začali najskôr experimentovať šéfkuchári. Agnar Sverisson kombinuje uhorku a kôpor s penou z bielej čokolády. Foto: Great British Chefs

 

Návnada pre masy

Tom McGough, vedúci divízie Vlasic, tvrdí, že uhorková chuť bola vždy obľúbená. Preňho to bol dostatočný dôvod na to, aby sa rozhodli vytvoriť chuťovku, ktorá by vyhovela dopytu. „Uhorka je potravina, ktorá neobsahuje žiadne kalórie či uhľohydráty,“ povedal McGough. Všetkých významných výrobcov však predbehlo ruské Lay's, ktoré uviedlo na trh lupienky s príchuťou nakladaných uhoriek a kôpru už v roku 2011. O tom, že práve osviežujúca chuť uhoriek je senzáciou, o ktorej sa musí hovoriť, svedčí aj reklamný, teasingový tweet fastfoodového reťazca Sonic. Že do ponuky pribudne uhorková dreň, zistili fanúšikovia na začiatku víkendu v júni 2018. Načasovanie – perfektné. Bolo potrebné zachrániť klesajúce tržby reťazca. Nielenže sa Sonic dočkal želaného efektu a začalo sa o ňom rozprávať na sociálnych sieťach, uhorková dreň sa stala natoľko kontroverznou témou, že o nej informovali aj seriózne médiá, vrátane New York Times či NBC. Hoci išlo o sezónnu novinku, svoj účel splnila na sto percent  a tržby Sonicu vzrástli niekoľkonásobne. Reťazec vďaka ťahu s uhorkovou dreňou uspel, no čo je podstatnejšie, už o rok svoju sieť rozšíril.

 

PEA

Kanadské hrachové guľôčky s príchuťou nakladaných uhoriek pribudli do ponuky vegánskych snackov lokálneho producenta Three Farmers v lete roka 2016. Výrobca svojou produkciou podporuje miestnych poľnohospodárov. Foto: Costco

 

Fenomén doby 

V úvode sme spomenuli bizarnú chuť uhoriek, ktorá sa stala súčasťou prvoaprílového žartu. Uhorka je pritom perfektným symbolom, vystihujúcim súčasný stav trhu i spoločnosti. A ako sa ukazuje, jej sexepíl nie je len prísľubom nevšedného osvieženia, ale aj ohromnej zmeny, ktorá môže spôsobiť zázraky. Bolo by iróniou, keby to bola práve uhorková sezóna, ktorá dokáže postaviť podniky na nohy. Prirodzene, uhorkový trend sa nezrodil zo dňa na deň a dokonca to nie je ani  rozmar potravinárov. Ide o plodinu, ktorú ľudstvo pozná už viac ako tritisíc rokov. Manifest zelenej doby, súčasť stravy vegánov, vegetariánov aj flexitariánov, rešpektovaná komodita. Navzdory svojej nedokonalosti, nás dráždi  tak, že i v časoch nevídaného rozmachu siahame práve po nej.

 

CEDARS

Nakladané uhorky nie sú chuťou, ktorú možno uplatniť v každom segmente. Kým v Severnej Afrike možno dostať uhorkové mlieko, pre trh na Nóvom Zélande je atraktívnejšia ponuka ochutených tzatziki dipov so špenátom či štipľavou paprikou, ktoré možno v kuchyni využiť rôznymi spôsobmi. Foto: Cedars Food

 

Text: Ján Krajč