Zimné mesiace dávajú zabrať nášmu imunitnému systému. Dôvodom sú časté prechody z tepla do zimy, kúrenie, suchý vzduch, neprimerané oblečenie a väčší výskyt vírusov a baktérií. Okrem zdravej stravy a vitamínových prípravkov si vieme pomôcť aj na prvý pohľad jednoduchou vecou, a tou je dodržiavanie pitného režimu.

 

voda caj 2

 

V zime pocit smädu nevnímame natoľko intenzívne ako v teplých letných mesiacoch. Menej sa potíme, ale o to viac vody strácame dýchaním. Vo chvíli, keď pociťujeme smäd, je už telo dehydratované, preto by sme sa mali naučiť piť priebežne počas celého dňa, aj keď nemáme pocit, že sme smädní.

 

voda 1

 

Prečo je pitný režim dôležitý

Dostatočný pitný režim nám zvlhčuje sliznice, vďaka čomu lepšie odolávajú vírusom a baktériám. Voda a nápoje pomáhajú predchádzať únave, malátnosti a bolestiam hlavy. Pitnému režimu vďačíme aj za správne metabolické procesy v organizme, bystrú myseľ a celkovo lepšiu kondíciu organizmu.

 

voda šťava

 

Výživoví poradcovia odporúčajú vypiť denne dva až tri litre tekutín. Všeobecný vzorec hovorí o tom, že každý svoj kilogram hmotnosti vynásobte 40 mililitrami tekutín. Dodržiavať by sa tiež malo, že káva sa do denného objemu tekutín nezarátava. Káva odvodňuje organizmus, a preto po každej šálke kávy je zdravé vypiť pohár vody alebo minerálky. V dobrých kaviarňach vám ku káve vodu servírujú automaticky.

 

voda káva

 

Ktoré nápoje sú zdraviu prospešné?

Nápoje, ktoré pijeme by mali byť prijímané rovnomerne počas celého dňa a v malých dávkach. Väčšina z nich nie neskôr ako po 16 -tej hodine, kvôli pokojnému spánku. Ideálnym nápojom je čistá pramenitá voda. Tá sa môže dopĺňať jemne mineralizovanými vodami, bylinkovými, zelenými a roiboos čajmi, zeleninovými i ovocnými šťavami. Pramenitú vodu si môžeme kvôli obmenám dochutiť čerstvými citrusovými šťavami.

 

voda caj

 

Minimum nápojov by malo byť sladených, kofeínových a energetických. Tí čo dôsledne dodržiavajú svoj pitný režim dokonca obchádzajú aj perlivé nápoje, ktoré organizmus odvodňujú. Ak sa neviete vzdať povestných bubliniek, uprednostnite jemne perlivé vody. Vody z kohútikov sa báť nemusíte, je kvalitná, zdravá a pravidelne kontrolovaná. Buďte opatrní pri pití príliš teplých alebo chladných nápojov. Teplota nápojov by mala byť rovnaká ako teplota nášho tela.

 

voda 2

 

Tak na zdravie!

Text: Petra Adamcová
Foto: Pixabay