Ručne vyrábaná kozmetika s využitím tých najkvalitnejších surovín a vysokým obsahom účinných látok. Aj na Slovensku môže vznikať poctivá prírodná kozmetika. Za značkou Kvitok stojí vyštudovaná chemička Martina Dudová, ktorá razí filozofiu, že stav našej pokožky je odrazom nášho vnútorného zdravia. Jej kozmetika je jednoduchá, šetrná a funkčná. O vplyve kozmetiky na naše telo veľa premýšľa a o svojich poznatkoch sa chce podeliť, osobne radí pri výbere a edukuje zákazníkov. Firma z Humenného má dnes v portfóliu okolo 240 výrobkov, ktoré sa šetrne postarajú o pleť, vlasy a telo. Kvitok stojí na troch pilieroch - moderná veda, liečivá príroda a tradičná aromaterapia.
Za akých okolností ste začali vyrábať kozmetiku? Čo vás naštartovalo?
Kozmetiku som začala vyrábať primárne pre seba – popri doktorandskom štúdiu chémie, kedy sme v rámci skvalitnenia starostlivosti o naše telo zvnútra začali s manželom Matúšom vymieňať intrákovské „vifonky“ za zdravšie alternatívy. Viac sme čítali zloženia toho, čo sme kupovali, a týkalo sa to nielen potravín. Ako chemička som vedela, že s naším zdravím má súvis aj to, ako sa o seba staráme zvonku, a že pre pokožku nie je vždy úplne vhodné, ak na ňu nanášame zbytočné parfumácie, trblietky či farbivá, ktoré nemajú naozaj žiaden benefit. Práve naopak. Koža je prvá obranná línia nášho tela, a keď na ňu nanesieme napríklad nejaký kozmetický produkt, zapína svoju obrannú odpoveď. Nepodstatné zložky ju potom zbytočne zaťažujú. Chcela som preto používať funkčné produkty, ktoré by boli jednoduchšie a neobsahovali by takéto zbytočnosti. Na trhu však nebol veľký výber, produkty boli zväčša prehnane parfumované, obsahovali agresívne tenzidy. Vegánstvo a ani prírodná kozmetika neboli populárne. Tak som sa rozhodla vytvoriť si vlastné jednoduché produkty.
Začalo sa to balzamom na pery. V tom čase som sa venovala ručnej výrobe šperkova dekoračných predmetov a pomaly som popri škole rozbiehala podnikanie. Preto nebol pre mňa problém zohnať si suroviny. Lenže vyrobiť jeden balzam na pery je prakticky nemožné, preto som ich samozrejme vyrobila viac a rozdala do rodiny a kamarátom. Zostali mi suroviny aj na ďalšie produkty, tak som pridala šľahané telové maslo (ktoré máme dodnes v portfóliu) a do výroby som sa doslova zamilovala. Rozhodla som sa, že svoje produkty ponúknem aj ďalším a pustila som sa do hľadania informácií o tom, ako by som vedela svoju kozmetiku dať oficiálne na trh. Vedela som totiž, že vo sfére potravinárskej výroby to jednoduché nie je a na úrade verejného zdravotníctva (kde som spolupracovala v rámci mojej dizertačnej práce) mi povedali, že s kozmetikou je to podobné. Že je potrebné mať adekvátne vzdelanie, živnosť, výrobňu... Kde však získať hodnotenia bezpečnosti pre moje výrobky, mi poradiť nevedeli. Spočiatku to nevyzeralo tak náročne, ale postupne sa povinnosti nabaľovali. Nakoniec mi trvalo tri štvrte roka, kým som sa dopracovala k oficiálnemu schváleniu prvej výrobne. Keby som na začiatku vedela, do čoho idem, určite by som si to rozmyslela. Ale asi je to takto lepšie, lebo môžem robiť to, čo ma baví a dokonca sa ku mne pridal časom aj manžel. Teraz pracujeme na spoločnom cieli.
Začalo sa to balzamom na pery. Ako sa postupne vyvíjalo portfólio výrobkov a čo aktuálne zahŕňa?
Pokračovalo to jednoduchým telovým balzamom a dnes máme v portfóliu približne 240 výrobkov, ktoré sa šetrne postarajú o pleť, vlasy a telo. Nájdu si u nás to svoje nielen ženy, ale mysleli sme aj na mužov a taktiež na našich najmenších, keďže sami máme už sedemročnú slečnu Mišku, ktorá rástla spolu s našou značkou a produkty sme vyvíjali aj pre ňu. Dokonca sme pridali do portfólia aj doplnky výživy, ktoré podporujú pôsobenie našich kozmetických produktov zvnútra. Medzi najobľúbenejšie produkty patria jednoznačne netradičné tuhé šampóny, dezodoranty či pleťové krémy a séra.
V čom sú účinky vašej kozmetiky iné, ako bežne dostupnej v obchodoch?
Každá značka kozmetiky má svoje princípy a benefity, s ktorými sa zákazník stotožňuje a kvôli ktorým dané produkty kupuje. Celkovo je na trhu veľa kvalitných značiek, aj slovenských, a práve filozofia a princípy sú to, čo nás medzi sebou odlišuje. U nás sa to začína v prvom rade kvalitnou surovinou, ktorá logickým spojením s inými zložkami vytvorí kvalitný produkt. Preferujeme rastlinné suroviny, a až na kozie mlieko, med a včelí vosk, ktoré sa nachádzajú v dvoch produktoch, sú všetky naše produkty vegánske. Všetky suroviny sú zároveň prísne kontrolované aj externou inštitúciou Leaping bunny, ktorá pre naše produkty vydala aj certifikáciu, a teda všetky sú deklarované ako netestované na zvieratách. Táto problematika je širšia, nedá sa to úplne zhrnúť do jednej vety či jedného certifikátu, nakoľko zákaz testovania kozmetických produktov už platí v celej EÚ niekoľko rokov, ale samotné suroviny, ak sa používajú aj inde, ako v kozmetickom priemysle, môžu podliehať takému testovaniu. Preto sme veľmi hrdí na to, že sme tento certifikát pred pár rokmi získali ako prvá slovenská ručne vyrábaná kozmetika.
Jednou z priorít pri vývoji produktov je aj to, aby splnil, čo sľúbi. Naše produkty nie sú liečivé, nedokážu vyriešiť zdravotné problémy, ktoré pochádzajú zvnútra a prejavujú sa na pokožke zvonku. Kozmetika ako taká je určená pre starostlivosť o zdravú pokožku, a nemôžu jej byť prisudzované žiadne účinky liečiv. To platí bez ohľadu na značku, krajinu výroby, cenu výrobku, či predaj v lekárni. Je veľa takých značiek, ktoré doslova nasľubujú zázraky. Ale reálne kozmetické produkty nanesením na pokožku zvonku nemajú dosah na to, čo sa deje vo vnútri nášho organizmu, nedokážu ovplyvniť hormonálne procesy či stav tráviaceho traktu bežne zodpovedné za tvorbu akné, preto si každý z nás musí uvedomiť, že problémy sa riešia tam, kde vznikajú a nie tam kde sa prejavujú. Kozmetika môže veľmi pomôcť zlepšiť stav kože k lepšiemu, ale určite nedokáže liečiť.
Ako príklad by som uviedla túto situáciu: ak mám nejakú potravinovú intoleranciu, prejavujúcu sa na pokožke ako výsyp či akné, tak logicky to vyriešim tým, že tú potravinu prestanem jesť, respektíve obmedzím. Ale určite nie tým, že si kúpim zázračný krém, ktorý vyrážky vyzmizíkuje. Na tieto informácie by mala klásť dôraz každá jedna kozmetická značka, čo sa však nanešťastie nedeje. My sa snažíme v tejto oblasti zvýšiť povedomie, pretože naozaj sa stále nájde veľa ľudí, ktorí buď nemajú dostatok informácií o fungovaní ľudského tela, alebo proste nad tým nepremýšľali komplexne. Čiže nejde len o to vyrobiť niečo, čo sa bude dobre predávať, ale je potrebné skúsiť ľuďom aj vysvetliť, ako sa o seba starať lepšie. Pretože inak produkty nebudú fungovať.
Takisto preto kladiem dôraz aj na to, aby ľudia pochopili princípy starostlivosti o seba. Veľmi veľa ľudí, ktorí opäť nemajú dostatok informácií, ako sa o svoju kožu správne starať, to robia zle, používajú nesprávne produkty, a tým si ešte viac zhoršujú zlý stav kože, alebo si ho takto privodia sami. Tiež uvediem príklad - ak chcem, aby krém fungoval správne, tak mu musím dať šancu a naniesť ho na vyčistenú pleť. Áno, je veľa ľudí, ktorí si myslia, že pleť netreba čistiť, alebo ju stačí opláchnuť vodou. Krém, aj keby stál 100 eur a obsahoval by neviem aké luxusné zložky, nemá šancu niečo urobiť, vylepšiť a práve naopak, môže sa stať, že sa zložky spolu s nečistotami budú na seba nabaľovať, upchávať póry a tým sa stav pleti môže dokonca zhoršiť.
Dôležitou súčasťou celkového pôsobenia našej značky na trhu nie je len predaj produktov, ale najmä edukácia a podľa možností aj osobné poradenstvo pri výbere. Na našom eshope si zákazníci vedia vyhľadať produkt podľa problému, s ktorým potrebujú pomôcť, alebo si môžu spraviť dotazník typu pleti, na základe ktorého sa im výrazne zjednoduší výber tých správnych produktov. Na blogu, v popisoch produktov, v katalógoch či na našich sociálnych sieťach nájdu množstvo informácií, videonávody a rôzne tipy a rady, ako sa o seba starať lepšie.
Keďže zákazníci aj napriek tomu majú problém s výberom, v posledných mesiacoch sme sa intenzívne venovali príprave nášho online poradcu, ktorý je doslova zhmotnením mojej osoby a mojich vedomostí. Náš online poradca je pripravený v takej forme, že dokáže na mieru poradiť dokonca s výberom komplexnej rutiny pri starostlivosti o pleť, pričom zohľadňuje vek, typ pleti či aktuálny stav pleti. A ak by predsa len mali zákazníci nejaký špecifický problém, som tu vždy pre nich a môžu sa na mňa kedykoľvek obrátiť prostredníctvom mailu.
Spojenie všetkých týchto aspektov (a ďalších, ktoré som ešte nevymenovala), robí moju prácu a kozmetiku Kvitok® výnimočnou.
Čo treba splniť, aby sa produkt dostal na trh?
Kameňom úrazu pre mňa bol nedostatok informácií, pretože v tom čase na Slovensku bolo len veľmi málo firiem, ktoré by sa výrobe kozmetiky venovali a doteraz sme v rámci okresu jediná kozmetická výrobňa. Okrem klasických záležitostí, ktoré podnikanie obnáša, si výroba kozmetiky vyžaduje aj splnenie ďalších legislatívnych náležitostí, ako je zriadenie výrobne a najmä certifikácia produktov vo forme hodnotenia ich bezpečnosti. Hodnoteniu bezpečnosti predchádza samozrejme aj vývoj samotného produktu. Ten je v našej vlastnej réžii – všetko sa deje u nás vo výrobni – od vymyslenia produktu, cez jeho vývoj, interné testovanie až po prípravu vzoriek a odoslanie do externého laboratória na povinné testovanie.
Sú to akokeby dva rôzne smery, ktorými sa dostanem k finálnemu produktu. Prvým z nich je objavenie nejakej zaujímavej suroviny/špecifického kľúčového extraktu, ktorý dokáže pomôcť s nejakým problémom. Druhým z nich je dopyt od zákazníka. Zameriame sa na problém, ktorý by sme chceli pomocou produktu zmierniť/vyriešiť.
V ďalšom kroku si určím, aký by mal byť finálny produkt - či pôjde o oplachový alebo bezoplachový produkt, či to bude nejaká maska pre občasné použitie alebo krém na denné používanie. Podľa toho volím ďalšie zložky a ich koncentrácie. Pustím sa do prepočítania pomerov a následne aj do otestovania receptúry v praxi. Ak som spokojná s finálnou receptúrou, a sú spokojní aj kolegovia, výrobok môže ísť na zhodnotenie bezpečnosti.
Len samotné testovanie v externom laboratóriu trvá niekoľko mesiacov a spolu so spracovaním celej dokumentácie to môže byť až rok čakania, kým produkt môže ísť reálne na trh. Niektoré naše produkty tak reálne vznikajú naozaj aj 2 roky a dlhšie.
Namiešať kozmetický prípravok je niečo iné, ako vyrobiť napríklad džem. O zložení kozmetiky nemá väčšina ľudí ani šajnu. S ktorými „ingredienciami“ pracujete? Ktoré sú štandardné v zložení?
Momentálne pracujeme s asi 300 rôznymi surovinami, z ktorých každý deň pre našich zákazníkov vytvárame naše poklady. Každá surovina musí byť samozrejme tiež certifikovaná pre kozmetické použitie. Nemôžem ísť len tak do lesa, na lúku či do svojej záhrady, natrhať nejaké bylinky a vyrobiť z nich krém. Veľa ľudí má práve takéto predstavy o výrobe prírodnej kozmetiky, ale toto je s ohľadom na zachovanie bezpečnosti produktu absolútne nereálne. V rámci samotného produktu sa totiž hodnotí aj bezpečnosť každej zložky a každá musí mať svoj vlastný dokument o bezpečnosti. Tie sa potom spájajú dokopy pre finálny produkt.
Štandardnou súčasťou našich produktov sú najmä rastlinné oleje a maslá, ktoré sú podľa možností čo najmenej upravené a v organickej kvalite. Preferujeme ich lisovanie za studena, preto si zachovávajú svoju farbu a arómu, ktorá však nie je vždy taká príjemná ako vôňa kakaového masla či slivkového oleja. Medzi „najsmradľavejšie“ suroviny určite radíme nimbový olej, ktorý je súčasťou napr. SOS zinkovej tyčinky na vyrážky. Pri jej výrobe musíme vetrať o niečo viac.
Ďalšiu podstatnú zložku tvoria hydroláty – destiláty kvetov a bylín, ktoré používame namiesto obyčajnej vody. Voda primárne slúži ako nosič aktívnych látok. My sme však túto časť produktu povýšili na aktívnu látku tým, že sme ju kompletne nahradili práve spomínanými hydrolátmi. Tie si ponechávajú časť aktívnych zložiek pôvodnej rastliny a dokážu tak pokožke priniesť ďalšie benefity.
V mnohých produktoch využívame aj silu esenciálnych olejov, ktoré v rámci aromaterapie dokážu pôsobiť antibakteriálne, antifugálne či ako podpora regenerácie, a namiesto syntetických parfumov tak dodávajú produktu príjemnú arómu, ktorá je však bonusom, nie cieľom. Vytvorenie funkčného produktu si samozrejme vyžaduje viac než len zmiešanie surovín dokopy. Preto mojou prioritou je neustále vzdelávanie nielen v rámci výroby kozmetiky, ale aj biochémie, dermatológie či aromaterapie. Vzhľadom na pribúdajúce skúsenosti a vedomosti, sa mi už málokedy stane, že mi niečo nevyjde na “prvú šupu”. No občas nie som ani ja neomylná, takže niektoré produkty vyžadujú zmenu pomerov alebo výmenu surovín.
Koža je najväčší orgán ľudského tela, ale mnohí neriešime, čím si ju natierame a čo na ňu striekame. Čo by sme mali vedieť o zložení prírodnej kozmetiky? Prečo by sme mali byť opatrní pri výbere kozmetiky?
Na pultoch drogérií nájdeme veľmi veľa výrobkov zameraných na zmysly, ktoré ale obsahujú zbytočné farbivá a syntetické parfumy - tie pre našu pokožku nemajú žiadne benefity, a častokrát sú aj príčinou alergických reakcií. Takisto väčšinou obsahujú zbytočne silné konzervačné látky, ktoré zariadia, že produkt prežije snáď aj tretiu svetovú vojnu, keďže mnohé produkty prejdú doslova strastiplnou cestou a prichádzajú k nám z opačného konca sveta. Obvykle sú bežné produkty plné ropných derivátov, ktoré pre našu pokožku, okrem funkcie zamedzenia transepidermálnej straty hydratácie, nemajú žiadnu inú funkciu. Oveľa sympatickejšie mi preto vždy boli rastlinné oleje a maslá, ktoré okrem zabezpečenia zachovania hydratácie môžu mať pre pokožku aj iné benefity - zlepšujú regeneráciu, eliminujú zápaly a pod. V bežnej kozmetike nájdeme aj rôzne sporné zložky, ktoré nie sú vždy šetrné ani k pokožke, ani k životnému prostrediu. Ale nič nie je čiernobiele a ani prírodná kozmetika nie je v tomto smere spásonosná.
Preto je to vždy o konkrétnom produkte. Obvykle si ľudia pod pojmom prírodná kozmetika predstavujú, že po otvorení téglika na nich vyskakujú liečivé bylinky zbierané za mesačného svitu. Reálne však väčšinou dostanú len téglik plný vody s minimom rastlinných zložiek, a dokonca s obsahom zložiek, ktoré by pravá prírodná kozmetika nemala podľa mňa obsahovať vôbec. Tento pojem však nie je legislatívne upravený, preto pod pojmom prírodná kozmetika môžeme naozaj nájsť “bársčo”. My v Kvitku® si dávame záležať na tom, aby sme vyrobili naozaj prírodnú kozmetiku, ktorá ale bude zároveň k pokožke šetrná a bude funkčná.
Kozmetické produkty sú skvelými pomocníkmi pri starostlivosti o „chorú“ pokožku – napomáhajú ochrane poškodenej kože, podporujú jej hojenie, zmierňujú zápaly... Naše produkty sa úspešne osvedčili pri problémoch s akné, ekzémami, lupinami, vypadávaním vlasov či celulitídou. Dokážu pomôcť s upchatými pórmi, tzv. čiernymi bodkami, pigmentáciami, nedostatkom hydratácie aj s elimináciou vrások. Tých správnych pomocníkov si u náš našli aj zákazníci s rosaceou, periorálnou dermatitídou, poškodeným ochranným filmom či psoriázou. Takmer 6000 referencií hovorí za všetko.
Pokiaľ používaním kozmetiky problém nie je odstránený, tak je potrebné pátrať po jeho skutočnej príčine a kozmetiku naozaj brať ako pomocníka na zlepšenie stavu, kým človek odhalí a vyrieši skutočnú príčinu. Pokožka je totiž odrazom vnútorného stavu organizmu.
Podnikanie nie je jednoduché, obzvlášť v oblasti výroby kozmetiky, preto si nesmierne vážim všetkých našich zákazníkov, ktorí vložili dôveru do našich produktov a mojej práce. Vďaka tomu mám chuť sa ďalej zlepšovať a prinášať ďalšie kvalitné produkty, ktoré pomáhajú na ceste za zdravou pokožkou.
Ako ste nadobudli know-how? Získali ste poznatky aj vlastným testovaním, skúšaním, systémom pokus-omyl? Aký má na tom podiel veda, vaše vzdelanie?
Moderná veda, liečivá príroda a tradičná aromaterapia tvoria nosné piliere našej značky. Chémia je základom všetkých životných procesov, celého fungovania nášho organizmu a bez chémie by nebol život. Všetko sa to začalo ako moje hobby práve popri štúdiu chémie. Chcela som svoj voľný čas využívať zmysluplnejšie a začala som sa venovať kreatívnym činnostiam, ktoré ma úplne pohltili. Dodnes trochu ľutujem, že to nebol radšej nejaký šport.
Keď som počas štúdia otehotnela, a objednávky sa začali množiť, pridal sa dočasne ku mne manžel Matúš a pomáhal mi. Teraz firmu vedieme spolu, je to naša srdcovka a druhé dieťa. Naša Miška medzitým vyrástla na šikovnú 7-ročnú slečnu, Kvitok naďalej rastie tiež a s ním do krásy a zdravia aj naši zákazníci. Ja som úspešne popri tom všetkom dokončila doktorandské štúdium a iné pre moju prácu dôležité štúdiá ako kurzy aromaterapie, zahraničná škola výroby prírodnej kozmetiky, a pokračujem v ďalšom samoštúdiu napríklad aj v oblasti dermatológie.
Vedecké poznatky sú základom pre fungovanie kozmetiky, preto neustále rozširovanie vedomostí je mojou prioritou. Bola som za svoju prácu už viackrát ocenená či už ako víťazka súťaže Podnikateľka Slovenska v kategórii Úspešná živnostníčka, víťazka súťaže Mladý inovatívny podnikateľ či dokonca osobnosť FMMR (moja alma mater - Fakulta materiálov metalurgie a recyklácie technickej univerzity v Košiciach), čo si veľmi vážim.
V súvislosti s prírodnou kozmetikou Solution by Kvitok hovoríte o prémiovej kvalite. V čom je posun tohto radu oproti ostatným vašim výrobkom?
Solution by Kvitok je moja srdcovka. Najprv sme tieto produkty považovali za časť Kvitku®, ale vďaka výraznému záujmu našich zákazníkov, a ich spokojnosti s kvalitou, sa portfólio rozrástlo a Solution by Kvitok je už našou ďalšou samostatnou komplexnou značkou kozmetiky.
Základom sú výživné rastlinné oleje, rastlinné extrakty či aromaterapeutické účinky esenciálnych olejov v spojení s vedecky podloženými štúdiami účinnosti surovín na základe klinických štúdií.
Obsah moderných patentovaných rastlinných extraktov najvyššej kvality prináša rýchlejšie výsledky a efektívnejšie riešenie problémov.
Produkty sú zamerané na hydratáciu, anti-pollution ochranu či ochranu pred tzv. modrým žiarením z elektronických prístrojov. Sú komplexnejšie, obsahujú viac aktívnych látok, cielia na viacero problémov naraz, a teda sú vhodnejšie pre tých, ktorí chcú používať pár základných produktov bez nutnosti pridávať a kombinovať ešte veľa ďalších.
Pre veľký záujem o kvalitnú, lokálnu, prírodnú, ale najmä funkčnú kozmetiku zo strany kozmetických salónov, sme vytvorili aj program kozmetických ošetrení a v spolupráci s niektorými kozmetickými salónmi na Slovensku a v Českej republike si môžete dopriať kvalitné ošetrenie pleti už aj našimi produktami.
Text: BK
Foto: Kvitok
Viac na: kvitok.sk