Exteriérový mobiliár sa stáva plnohodnotným partnerom interiérového nábytku. Keďže ľudia chcú tráviť čo najviac času mimo štyroch stien, život sa presúva do záhrad a na terasy. A neplatí to iba pre najteplejšie dni v roku, aj v predchádzajúcich sezónach sme stále častejšie videli ľudí posedávať vonku aj počas jari či neskorej jesene. Samozrejme, túžba vychutnať si pobyt na čerstvom vzduchu rastie s obmedzeniami, ktoré vyplynuli z pandémie koronavírusu a ktoré nás uzatvorili do súkromnej izolácie. Práve exteriér má potenciál stať sa vyhľadávanou časťou prevádzok.

 

01 UVODNY ChaplinsFurniture 6765306 CHAPLINSSailOutSofabyCas

 

Michal Stasko foto Kata SedlakInteriérový či exteriérový?

Michal Staško, dizajnér

Každý rok na svetových veľtrhoch pribúdajú novinky v oblasti exteriérového nábytku. Ide o kategóriu nábytkárskeho segmentu, ktorá má obrovský potenciál rozvoja. V súčasnosti sa tak stierajú hranice medzi exteriérom a interiérom, a teda i medzi interiérovým a exteriérovým nábytkom. Niekedy je ťažké vôbec určiť, na aký kúsok sa pozeráte. Outdoorový mobiliár sa totiž vyrába s povrchmi a úpravami, ktoré vzbudzujú dojem interiérových prvkov. Navyše, využíva aj kvalitnejšie materiály, najmä drevo, kov či látky určené na čalúnenie.

 

 

 

 

 02 FOTO Nedgis 6785466 OUTDOORLAMPADAIREDEXTRIEURCALABOISB

Outdoorové iluminácie

Interiérový duch outdoorového mobiliáru sa prejavuje aj tým, že do exteriéru sa „sťahujú“ aj ďalšie prvky, ktoré bežne vídame vo vnútri, ako sú rôzne vankúše, koberce, vázy či iné dekorácie. Akoby výrobcovia dávali najavo, že terasa nie je výrazovo sterilné prostredie, háklivé na premeny počasia. Okrem čoraz populárnejších svietnikov a lucerien sú osobitnou kapitolou outdoorové svietidlá, ktoré môžu svojím dizajnom hravo konkurovať tým interiérovým. Vonkajšie prostredie praje nápaditým stojacim i stolovým lampám, ako aj extravagantným lustrom, ktoré zavesíte na trámy pergoly. 

 

 03 FOTO OH IT RAINS B B Italia Outdoor 43

Dizajn v spojení s technológiou

Čoraz kvalitnejšie je aj vyhotovenie záhradného nábytku z hľadiska ochrany voči UV žiareniu, vetru či dažďovej vode. Vzrastajúce estetické požiadavky posúvajú dopredu aj funkčné vlastnosti outdoorového mobiliáru. Jednoducho, nábytok musí vyzerať ako interiérový solitér, zároveň sa však vyznačuje vysokou odolnosťou voči vrtochom počasia. Extrémne rezistentné musí byť najmä čalúnenie, vyrábané zo špeciálnych textílií, ktoré neprepúšťajú vodu a rýchlo schnú. Dizajnéri však prichádzajú aj s praktickými mechanickými vychytávkami, ktoré umožňujú ochrániť nábytok pred dažďom. Príkladom je kolekcia Oh, it rains!, ktorú v spolupráci s talianskou značkou B&B Italia vymyslel vyhľadávaný dizajnér Philippe Starck. Tieto outdoorové sedacie kúsky majú praktické sklápateľné operadlo, ktoré v prípade dažďa ochráni čalúnenie.

 

04 FOTO GoModernFurniture 1383539 ManuttiKumooutdoorfurnit

Kombinácie sú vítané

V gastro segmente začína hrať prím celková pestrosť, a to nielen z hľadiska farebnosti, ale aj typológie sedacích prvkov. Čím rôznorodejšie kombinácie mobiliáru vo svojej prevádzke hosťom ponúknete, tým lepšie. Priestor je tiež vhodné rozdeliť na niekoľko menších „miestností“ s typovo odlišným sedacím nábytkom. Na výber sú nízke, stredné aj vysoké či lounge sedenia. Prostredníctvom rôznorodého sedacieho nábytku možno vyhovieť rozdielnym typom ľudí – tým, ktorí uprednostňujú klasický jedálenský set, pretože sa zastavili „iba“ na obed, ale aj zákazníkom, ktorí chcú relaxovať a viac im vyhovuje komfortné nízke sedenie.

  

05 FOTO ChaplinsFurniture 6765309 CHAPLINSSailOutSofabyCas

Nebojte sa farieb

Ak vezmeme do úvahy celkovú farebnosť exteriérového mobiliáru, v kurze, samozrejme, zostávajú tmavšie a zemitejšie odtiene. „Stálicou je najmä tmavý kov. Svetlé povrchy na slnku často zožltnú, zatiaľ čo tmavšie „len“ mierne zblednú, preto sú praktickejšie. Na druhej strane sa stretávame s výraznou farebnosťou. V exteriéri, kde sa na rozdiel od interiéru presúva život len na pár mesiacov v sezóne, si možno dovoliť aj trochu extravagancie, ktorá sa neopozerá. Obľúbené sú výrazné farby, najmä zelená, modrá, červená či žltá. Samozrejme, najlepšie fungujú v kombinácii s prírodnými materiálmi s hrubými štruktúrami, napríklad vo forme nápadných výpletov povrazmi či inými textilnými prvkami.

 

Pohľad dizajnéra

„Najväčšou chybou je zlý odhad cieľovej klientely. Nemôžete investovať niekoľko desiatok tisíc eur do výstavby terasy, ktorú napokon denne navštívi len pár ľudí. Aj z tohto hľadiska je dôležitá pestrosť – ak je terasa riešená príliš homogénne, nie je to dobré. Pre majiteľa prevádzky dnes už nie je smerodajná informácia, že cez obednú pauzu sa príde do podniku najesť sto ľudí. Treba si uvedomiť, že ide o dve – tri hodiny z celého dňa. Ak sem dorazia ľudia popoludní alebo večer, určite nebudú chcieť sedieť za jedálenským stolom. Navyše, dnes nie sú výnimkou ani zákazníci, ktorí si bez problémov doprajú obed v nízkom sedení. Ak máte komfortné lounge zóny, dokážete ľudí v podniku udržať dlhší čas, pretože sa budú cítiť príjemne. Hoci takýto nábytok vyžaduje vyššie náklady, v konečnom dôsledku „vyrobí“ lepšiu tržbu. Samozrejme, pri zariaďovaní exteriéru sa oplatí poradiť s odborníkom, či už ide o samotného dodávateľa nábytku, dizajnéra alebo architekta. Treba  myslieť aj na praktickú stránku vecí, ako je stohovanie, zimné skladovanie či občasné spratanie, resp. ochrana nábytku pred dažďom,“ hovorí dizajnér Michal Staško.

 

TEXT Anna Salvová FOTO archív firiem