Mnohé podniky v cestovnom ruchu pochopili nevyhnutnosť transformácie zaužívaných marketingových aktivít. O tom, ako môžu nové marketingové trendy podporiť fungovanie hotelov hovorí špecialista pre digitálny marketing a sociálne siete Samuel Chlpek. V prvej časti článku sa dočítate o dôležitosti webu, certifikáte SSL a o téme roka koláčikoch cookies.

 

Chef watches her food

 

Ak váš web pôsobí ako statická stránka, je možné, že plní váš účel – máte všetko dokonale nastavené, formulár je viac než užívateľsky prístupný a váš web sa novému klientovi načíta za niekoľko sekúnd. Ale web je živé miesto a vy by ste ho mali kŕmiť. Blogy, respektíve priestor na články, je najideálnejší spôsob. Nielenže to pomáha udržať si stálu klientelu, ktorú tak môžete upútať nejakou zaujímavosťou spracovanou v texte s príjemnými fotografiami alebo videom, ktoré si interne pripravíte, ale táto aktivita vám pomôže v oblasti SEO pre vyhľadávače. Ste aktuálni, píšete pútavo, text sprevádzajú obrázky, a to prehliadače majú rady. Samozrejme, aj písanie blogov má svoje pravidlá, ktorých dodržanie vám prinesie úspech v oblasti vyhľadávania a vaše SEO hodnotenie bude vyššie. Pomôžu vám rôzne webové pluginy (v prípade, že používate Wordpress ako redakčný systém na spravovanie webu).

A ktoré témy sú na písanie vhodné? Najlepšie je formou blogov predstaviť kolektív vášho hotela, menu, ktoré zákazníkom ponúkate, ale môžu to byť aj zaujímavosti z okolia, v ktorom podnikáte, aktuálne trendy v HoReCa segmente s prepojením na váš podnik či akýsi report aktuálnych informácií vo vašom segmente (napríklad ku Covid-19). Ak už vaša kreativita vyprchala, skúste položiť niekoľko otázok zamestnancom, ktoré v blogu zverejníte formou interview alebo informujte v blogu o tom, čo sa vašim zákazníkom páčilo. Vyšším levelom je zamerať sa na negatívne recenzie, vďaka ktorým urobíte nápravu a po celom procese môžete o tejto situácií napísať blogový príspevok. Ľudia ocenia, že sa chcete zlepšovať, o to viac, keď sa zlepšujete na základe podnetov, ktoré ste dostali od návštevníkov.

Sociálne siete

V praxi sa stretávam s tým, že podnik má založené účty na všetkých sociálnych sieťach, ktoré sú dostupné. Reálne z nich využíva jednu, dve, aj to len sporadicky. Posledné roky sa komunikácia cez sociálne siete rozšírila aj na Slovensku a mnohí si začali ich dôležitosť uvedomovať aj s nástupom pandémie, keď zostali odstrihnutí od kontaktu „face to face“ so zákazníkom. To bola tá rozumnejšia časť ľudí. Niektorí však tvrdili, že to nepotrebujú a neskôr, keď uvideli konkurenciu, ktorá komunikáciu rozbehla naplno (a darilo sa im vďaka tomu), doma hromžili a za všetkým, samozrejme, stáli práve sociálne siete a nie vlastná tvrdohlavosť, ktorá ich prinútila tento trend ignorovať.

Pred spustením komunikácie je vhodné spraviť analýzu a ujasniť si, kto je vaša cieľová skupina. Nie všetky sociálne siete zastupujú všetky cieľové skupiny, preto bude možno zbytočné informovať formou Twitteru, keď táto sociálna sieť je primárne stavaná ako rýchly informačný (news) prehľad. A to nehovoriac o zastúpení slovenskej populácie na nej, ktoré nie je najlepšie.

Rovnako je vhodné spraviť si komunikačný plán a neuspokojiť sa s tým, že to, čo dáte na Facebook, môžete jedným kliknutím uverejniť aj na Instagrame. Opäť tu ide o cieľové zameranie užívateľov skupín, ale aj o fakt, že každá zo sociálnych sietí je určená na inú formu spracovania informácií. Nemusia to byť nutne dva rozličné príspevky, ale ich vizuálna podoba a text, ktorý ich sprevádza, by mal byť prispôsobený. Podstatná je pravidelnosť. Prax ukazuje „wau efekt“, keď sa firmy pri vstupe na sociálne siete usilujú prvý mesiac pridávať príspevky pravidelne, no po určitom čase zistia, že buď na to nemajú vyhradený čas (správu sociálnych sietí zabezpečuje zamestnanec, ktorého náplň práce je iná) alebo im jednoducho vyprchá kreativita. V tomto prípade je vhodné vytvoriť si kalendár a plánovať komunikáciu vopred. Nemusíte príspevky pridávať každý deň, ale ak nastavíte určitú pravidelnosť, mali by ste sa jej držať. Vaši sledovatelia si vytvoria určitý zvyk, že v tento deň môžu očakávať novú informáciu, rovnako je to dobré pre algoritmus sociálnych sietí. Stránka, ktorá je určitý čas „mŕtva“ sa prestane organicky zobrazovať a jej opätovné nasadenie do „organiky“ vás bude stáť veľa času a úsilia.

 

samuel chlpek 3

 

A keď už hovoríme o organickom dosahu, ten rokmi klesá, pretože aj sociálne siete potrebujú zarábať a reklamný priestor je v tomto prípade pre ne veľmi dôležitý. Vkladať peniaze do reklamy len tak, „hala-bala“, môže mať krátkodobý účinok zobrazenia príspevku väčšej cieľovej skupine, ale návratnosť finančných prostriedkov bude pravdepodobne nulová. Ak teda investujete peniaze do platených reklám, je dobré túto aktivitu zveriť niekomu, kto sa tomu naozaj rozumie, prípadne si cez outsourcing nájsť vhodnú agentúru, ktorá vám pomôže. Cieľom je predsa z investovaných financií priniesť najväčšiu návratnosť v podobe rezervácií izieb, kúpy pobytových balíčkov, využitia služieb vo wellnesse, reštaurácii alebo kaviarni.

Formát príspevkov je vizuálny spôsob komunikácie určitej informácie. Ten sa v jednotlivých sociálnych sieťach odlišuje, čo však už isté obdobie funguje, sú video príspevky. Vo všeobecnosti všetko pohyblivé je lákavejšie a samotné sociálne siete to podporujú – profily užívateľov majú prednastavené automatické prehrávanie videí, ktoré sa spustia pri prechádzaní hlavnou stránkou sociálnej siete. Automatické prehrávanie môžete vypnúť, ale táto funkcionalita je skrytá v nastaveniach účtu a je len malé percento ľudí, ktorí sa k tomu odhodlajú.

"Všetko pohyblivé je lákavejšie a samotné sociálne siete to podporujú."

Štatistika je základ vývoja vašej komunikácie. Dnes už neplatí pravidlo, že príspevky treba vkladať o 17. 00 h v stredu. Akákoľvek časová informácia o vhodnosti uverejňovania príspevkov je dnes nerelevantná. Každý profil to môže mať inak a preto treba sledovať štatistiky sociálnych sietí a pravidelne ich vyhodnocovať. Je to súčasť práce zamestnanca, ktorý sa stará o sociálne siete a také činnosti len potvrdzujú fakt, že nie je možné, aby vaše firemné konto spravovala recepčná v čase, keď má na recepcii menej hostí.

Influencer marketing je veľmi vďačný spôsob, ako pomôcť rozvinúť komunikáciu vášho hotela. Nájsť človeka, ktorého sleduje niekoľko tisíc ľudí (ktorí sú vašou potenciálnou cieľovou skupinou) je naozaj skvelé. Trend v roku 2022 hovorí o spolupráci s niekoľkými influencermi s menším počtom sledovateľov (tzv. mikro influenceri). Pretože práve tí majú k svojim sledovateľom bližšie ako influenceri s miliónmi sledovateľov. Je väčšia pravdepodobnosť, že vám mikro influencer pomôže získať potenciálnych klientov. Berte však tieto spolupráce ako plnohodnotnú marketingovú aktivitu, ktorú vám pomáha robiť niekto za vás (respektíve spolu s vami). Preto sa vyhýbajte špekuláciám vo forme „urobte čo najviac a my vám dáme špeciálny kód s 10 % zľavou“. Na takúto spoluprácu profesionálni influenceri určite nepristúpia, pretože ich to jednak živí a zároveň vedia, že tento trh je už presýtený špeciálnymi zľavami, kódmi a benefitmi. V influencer marketingu stále prevláda slovíčko „autentickosť“ a s tou sa viaže aj jedinečnosť v poskytovaní obsahu pre svojich sledovateľov. A nezabudnite akúkoľvek spoluprácu potvrdiť aj zmluvne, aby ste vedeli, čo máte očakávať a zároveň, aby aj influencer vedel, čo má splniť a v akom časovom rámci. Ideálnym spôsobom je v tomto prípade Zmluva o dielo alebo Zmluva o reklamnej spolupráci.

 

samuel chlpek 4 samuel chlpek 8

 

Pred niekoľkými rokmi, keď sa digitálny svet na Slovensku rozrastal, kolovala zaujímavá myšlienka, aby sme sa nenechali strhnúť úspechom sociálnych sietí a využívali ich ako podporný formát. Držal by som sa tohto hesla. Webová stránka je niečo, čo je vaše. Priestor, ktorý je zakúpený a spravovaný vami osobne, zatiaľ čo sociálne siete využívate na základe spoločných podmienok, ktoré musíte akceptovať od poskytovateľa a majiteľa sociálnej siete. Dnes môžete mať skvele fungujúcu stránku na Facebooku, ale spoločnosť Meta, ktorá Facebook (spolu s Instagramom a ďalšími aplikáciami) vlastní, sa môže kedykoľvek rozhodnúť funkcionalitu zmeniť, obmedziť alebo celkom zrušiť. Samozrejme, je to skvelý spôsob, ako sa dostať a udržať v povedomí, ale je to aj veľmi nestály spôsob. Preto váš web a blogy, ktoré na ňom zverejňujete sú najlepším riešením, ako zostať v bezpečnej zóne. A sociálne siete využívať ako doplnkový komunikačný nástroj, ktorého hlavnou úlohou bude nasmerovať zákazníka na váš web, aby urobil alebo dokončil nákup.

Či už digitálny svet vnímate pozitívne alebo negatívne, treba ho brať ako rovnocennú aktivitu, ktorá sa rokmi bude ešte viac špecifikovať a prinášať novinky, zmeny, ale aj nové možnosti oslovenia cieľovej skupiny. Ak ste nováčikom, je dobré zaobstarať si kurz, ktorý vás do tohto sveta dostane. Na slovenskom trhu je ich niekoľko, i keď väčšina z nich sa venuje digitálu skôr všeobecne. V Akadémii hoteliera ponúkame kurz v oblasti digitálneho marketingu, ktorý tvoríme priamo pre potreby HoReCa manažmentu. Preto sa neobávajte pridať sa, každý kurz, ktorý absolvujete vás posúva o krok dopredu pred vašou konkurenciou.

Samuel Chlpek

  • Vyštudoval hotelovú akadémiu v Prievidzi a je absolventom Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, kde aktuálne pôsobí ako interný doktorand na Katedre cestovného ruchu. Pôsobí ako bloger, marketér venujúci sa cestovnému ruchu a pracuje ako špecialista pre digitálny marketing a sociálne siete v Národnom osvetovom centre. V rámci marketingu stál za viacerými projektmi, ako napr. Whisky Fest Bratislava, Majstrovstva Slovenska v príprave kávy – BARISTA 2018 a 2019, Festival Svetových Destilátov Košice, Folklórny Festival Východná 2019, 2021 a iné. Je autorom odborných článkov, recenzií a odporúčaní. Spoločnosť Google ho v roku 2019 vybrala medzi úzku skupinu Grow with Google Student Ambassador. V roku 2020 prijal výzvu Veľvyslanectva SR v Portugalsku priamo participovať na propagácii domáceho cestovného ruchu na medzinárodnom veľtrhu cestovného ruchu Bolsa de Turismo de Lisabon, kam sa vrátil aj v roku 2022, aby pre pandémiu preložený projekt dokončil. V Akadémii hoteliera pôsobí ako lektor pre digitálny marketing v HoReCa segmente.

 

samuel chlpek 5

Text: Samuel Chlpek
Foto: Usplash, Adobe Stock
Viac informácií: www.samuelchlpek.eu