Sociálne média dnes už nie sú žiadnou novinkou, ani módnym výstrelkom. Sú tu vyše 10 rokov, zásadne zmenili komunikáciu v našom bežnom živote a výrazne ovplyvnili aj online marketing našich hotelov a reštaurácií. Rovnako mobilné technológie a aplikácie sú už neodmysliteľnou súčasťou marketingových aktivít a ich význam stúpa.

 

Foto Wilfred Iven 1

 

Komunikácia (nielen) na sociálnych sieťach

Napriek tomu, že stále pribúdajú nové sociálne siete, menia sa niektoré ich funkcie a užívatelia sa presúvajú z jednej siete na druhú, princípy komunikácie na sociálnych sieťach zostávajú rovnaké. U úspešných podnikov dominuje interaktívna komunikácia v reálnom čase, autentický prístup, budovanie vzťahov a zdieľanie recenzií. Na čo sa teda zamerať, ak chcete robiť marketing na sociálnych sieťach rýchlejšie, lacnejšie a efektívnejšie?

Stratégia a plánovanie
Áno, marketing na sociálnych sieťach môžete robiť aj intuitívne, pridať občas nejaký príspevok, keď si na to spomeniete, alebo propagovať novú ponuku. To vám však skutočný úspech rozhodne nezaručí. Najúspešnejšie podniky majú jasno v tom, prečo, ako, kedy a s kým komunikujú prostredníctvom sociálnych médií. Vaša stratégia pre rôzne sociálne média nemusí byť rovnaká. Na Facebooku sa môžete orientovať na budovanie vzťahov s vernými zákazníkmi, na Google + zdieľať primárne obsah svojej webstránky, aby ste podporili SEO optimalizáciu, cez Foursquare skúste prilákať nových zákazníkov a na Instagrame zas môžete motivovať klientov, aby zdieľali vlastné fotografie z vášho podniku. Byť úspešný na sociálnych sieťach neznamená byť aktívny všade. Je lepšie zamerať sa primárne na tie sociálne média, ktoré majú pre vás najväčší potenciál a postupne rozvíjať možnosti. K stratégii neodmysliteľne patrí aj plánovanie. Nie nadarmo sa hovorí, že 10 minút plánovania vám ušetrí hodinu času. Ak chcete ušetriť čas pri administrácii sociálnych sietí, urobte si plán na najbližší mesiac vo forme napríklad checklistu. Spíšte si naraz nápady o čom chcete komunikovať a pripravte si podklady (fotografie, prípadne texty, ktoré k tomu potrebujete). Na Facebooku si môžete ukladať koncepty/drafty a vopred naplánovať príspevky na zverejnenie na konkrétny deň a hodinu.

 

TIP
Ak ste aktívni na viacerých sociálnych sieťach, na plánovanie príspevkov a správu sociálnych médií môžete využiť aj externé aplikácie. Napríklad Buffer alebo Hootsuite, kde viete jednoducho plánovať príspevky na rôzne sociálne siete.

 

Foto Wilfred Iven 2
Téma, príbeh, obsah
Ďalším spoločným znakom podnikov, ktoré sú úspešné na sociálnych sieťach je štýl komunikácie. Sústreďujú sa na konkrétne témy, rozprávajú autentické príbehy, ktoré prezentujú pútavým vizuálnym spôsobom. Úspešné podniky vedia, kto sú ich zákazníci a čo ich zaujíma a tieto poznatky dokážu transformovať do vytvárania unikátneho obsahu. Aj vy sa môžete inšpirovať, avšak ideálne nie vlastnou konkurenciou, ale povedzme zahraničnými podnikmi, ktoré sú vám podobné. Alebo ešte lepšie, inšpiráciu môžete hľadať aj mimo svojho odvetvia – to je prístup, ktorý propagoval napríklad aj Steve Jobs, ktorý sa pri dizajne konceptu značkových obchodov Apple inšpiroval luxusnou hotelovou sieťou Ritrz Carlton a jej 5-hviezdičkovým servisom.

 

Stavte na ľudí
Na čo ľudia najlepšie reagujú na sociálnych sieťach? Jednoznačne na ľudí. Nebojte sa teda postaviť do popredia svojich šikovných kolegov a predstaviť ich v kontexte ich práce, ktorej výsledky môžu vaši zákazníci zažiť či ochutnať. Sociálne siete a inovácie idú ruka v ruke. Sociálne média predstavujú skvelý priestor kde prezentovať novinky tak, aby sa o nich vaši zákazníci rýchlo dozvedeli. Zároveň tie podniky, ktoré inovácie (hoc len drobné) prinášajú často, majú najväčší úspech na sociálnych sieťach – keďže je to pre nich zdroj nových tém, o ktorých môžu hovoriť.

 

SAF The Greeting HR 1
Experimentujte s videami
Rovnako dôležité ako téma je aj jej spracovanie. V množstve príspevkov na sociálnych sieťach tie vaše vyniknú iba vtedy, ak budú dostatočne pútavé. Tu zohrávajú zásadnú rolu kvalitné fotografie, koláže, ktoré rozprávajú príbeh a tiež krátke videá, ktoré zachytia atmosféru. Nebojte sa experimentovať s videom, nemusíte hneď volať profesionálneho kameramana, vystačíte si aj sami s kvalitným smartfónom a dobrým nápadom. Video môžete zostrihať a farebne upraviť napríklad aj priamo v Instagram aplikácii a následne ho tiež zdieľať na Facebooku.

 

Dizajn a trendy
V bežnej praxi sa častejšie ako video využívajú fotografie a rôzne grafiky. Ľudia totiž dokážu vnímať obrázky až 60 000 krát rýchlejšie ako text a až 90 % všetkých informácií, ktoré ľudský mozog spracováva, sú vizuálne podnety. Najväčší rozmach dnes zažívajú sociálne siete založené na vizuálnej komunikácii (Pinterest, Instagram), ostatné sociálne siete výrazne doplnili vizuálne prvky (Twitter, LinkedIn). V dizajne dnes dominuje čistý a prehľadný štýl, jednoduchá typografia a minimum textu. To, aký je design v dnešnej dobe dôležitý, podčiarkuje aj existencia množstva webových a mobilných aplikácií, ktoré sú určené na editáciu fotiek a vytváranie grafických materiálov – mnohé u nich sú k dispozícii úplne zadarmo.

 

TIP
Na vytvorenie grafických designov pre sociálne siete, ale aj materiálov pre tlač (jedálne lístky, propagačné materiály na izby...) skúste aplikáciu Canva, kde si môžete vybrať z množstva preddefinovaných šablón. Na editáciu fotografií na počítači i mobile výborne poslúži aplikácia Pixlr.

 

Analýza
Najúspešnejšie podniky na sociálnych sieťach reagujú na záujmy svojich zákazníkov. Ako však zistíte, čo má najväčší úspech? Môžete sa inšpirovať úspešnými firmami, univerzálny recept však neexistuje. Sami musíte zistiť, čo najviac platí na tých vašich klientov. A to najlepšie zistíte experimentovaním. Skúšajte nové veci a vyhodnocujte reakcie fanúšikov. Na Facebooku máte k dispozícii INSIGHTS – analýzy, ktoré vám umožnia sledovať úspešnosť jednotlivých príspevkov nielen podľa počtu lajkov, zdieľaní a komentárov, ale aj podľa toho koľko ľudí si kliklo na fotku, ktorú ste zverejnili alebo koľkí klikli na link v príspevku. Môžete si porovnať úspešnosť príspevkov podľa ich typu alebo času zverejnenia.

TIP
Zaujímavým nástrojom, ktorý môžete použiť pre rýchle vyhodnocovanie počtu kliknutí na vašu webstránku je Bit.ly, ktorý slúži na skracovanie URL adries/preklikov a následné sledovanie počtu kliknutí na tieto odkazy.

Ako byť úspešný na sociálnych sieťach?
• Budujte vzťahy. Verný zákazník má pre vás najvyššiu hodnotu. Spokojný zákazník, ktorý šíri vaše dobré meno online je na nezaplatenie.
• Experimentujte. Cesta k úspechu na sociálnych sieťach nie je priama, skôr platí metóda pokus – omyl, našťastie sociálne siete nám umožňujú skúšať nové veci s minimálnym rizikom.
• Analyzujte. Dnes máte zadarmo k dispozícii zaujímavé dáta, o akých sa vám pred 10 rokmi, keď ste inzerovali iba v časopisoch, ani nesnívalo. Využite to!

Vizitka na konci článku

 

Jana Rutrich Zamboriová

Venuje sa marketingovému poradenstvu pre hotely a reštaurácie. V hotelierstve pôsobí 12 rokov. Je spoluzakladateľkou portálu HotelBlog.sk. V súčasnosti pôsobí v pro HOSPITALITY, s. r. o., kde sa venuje online marketingu, tvorbe responzívnych webstránok a implementácii inovatívnych marketingových stratégií pre hotely a reštaurácie.

 

jana rutrich 1

 

text: Jana Rutrich Zamboriová