28. 01. 2016

Hotelový priemysel zaznamenal v globálnom meradle sľubný vývoj, vďaka čomu sa v mnohých turistických regiónoch prejavil mierny optimizmus. Ten by mal pretrvávať aj v období nasledujúcich dvoch rokov, samozrejme, za predpokladu, že hotelieri budú vedieť správne zareagovať na novú vlnu trendov.
trendy 5 001

Ľudia, príroda a roboty
Charakteristikou novej klientely je aj rastúca environmentálna uvedomelosť, a to nielen jednotlivcov, ale aj firemných zákazníkov, ktorí sa často podriaďujú „zelenej“ filozofii svojich vlastných spoločností alebo zamestnávateľov, a preto majú tendenciu vyberať si aj samotné ubytovanie v súlade s imidžom firmy. Predpokladá sa teda, že najmä v segmente luxusných hotelov budú hostia ochotní zaplatiť viac za ubytovanie so zodpovedajúcim ekologickým konceptom, ktorý sa stane akousi mantrou budúcich konzumentov. Už dnes sa hotelieri snažia podporovať lokálnych farmárov, nabádajú hostí, aby šetrili energiou i vodou a, naopak, snažia sa tvoriť menej odpadu, ponúkajú výlučne prírodnú kozmetiku a dokonca zriaďujú vlastné záhradky s bylinkami či zeleninou. V západnej Európe sa tiež osvedčili hotely vybudované v oblasti brownfieldov – starých a opustených priemyselných zón, ktoré sa často nachádzajú v lukratívnych častiach miest, ponúkajú unikátnu atmosféru či zaujímavý príbeh.
trendy 5 002

Súvislosť medzi fluktuáciou a spokojnosťou hotelových hostí
Zatiaľ čo príbehy sú písané históriou a ľuďmi, technologický pokrok otvára ďalšiu kapitolu v oblasti technického zázemia hotelov. Štúdia PwC predpovedá, že až 47 % pracovných kategórií možno v súčasnosti nahradiť automatizáciou. Robotické zariadenia sú čoraz inteligentnejšie a lacnejšie, a preto aj v hotelovom priemysle môžu spôsobiť malú revolúciu. Pre úspech hotelových značiek a sietí je však nemenej podstatný aj spôsob, akým dokážu presvedčiť a zaujať svojich hostí a s tým výrazne súvisia funkčné ľudské zdroje. V oblasti hotelového priemyslu je fluktuácia zamestnancov, bohužiaľ, stále pomerne vysoká. V štúdii Hotel Success Handbook od Caroline Cooper, americkej expertky v oblasti personálneho koučingu, sa odhaduje na 31 percent. Autorka pritom vážne upozorňuje na priamu súvislosť medzi fluktuáciou, resp. lojalitou pracovníkov, a spokojnosťou hotelových hostí. Prevádzkari a majitelia by mali výberu zamestnancov, ich motivovaniu a adekvátnemu odmeňovaniu venovať veľa pozornosti, veď samotné náklady na personál predstavujú pre hotely vyše 40 percent z ich celkových prevádzkových výdajov, je preto dôležité, aby sa hotelierom oplatili.

text: AS s využitím podkladov spoločností Deloitte, EY a PwC
foto: Reisenthel, Mandarin Oriental Hotel London


Mohlo by vás zaujímať
Trendy hotelového odvetvia I. časť
Trendy hotelového odvetvia II. časť
Trendy hotelového odvetvia III. časť
Trendy hotelového odvetvia IV. časť