Ak sa životný cyklus vecí dokáže z lineárnej úsečky končiacej na skládke zmeniť na kruh, ktorý obyčajný odpad vráti späť do hry v podobe nového predmetu, prinesie to úľavu človeku aj životnému prostrediu. Aj hotely a gastro prevádzky by mali čo najrýchlejšie nabehnúť na kolobeh, ktorému sa hovorí recyklácia.

Čistota za život planéty?

Dôležitou otázku je aj recyklácia kozmetiky. Ako píše Nick Vinson z magazínu Wallpaper, len samotná spoločnosť ADA International, jeden z popredných výrobcov hotelového vybavenia, ktorý zastrešuje 22 značiek, vrátane Hermés či Bulgari, naplní ročne okolo 63 miliónov plastových fliaš a dávkovačov. Až 84 percent z nich je pritom stále vyrobených z PET plastu. Potom si skúste predstaviť, koľko kozmetiky sa vyhodí ročne trebárs v takom Dubaji, ktorý v prvých troch kvartáloch roka 2018 navštívilo až 11,5 milióna turistov!

05 milan suite milano bathroom fornasetti suite 02


Síce to môže vyznieť podivne, ale spracovať, či ďalej využiť možno aj nespotrebované mydlá, sprchové gély a šampóny – a dokonca tým možno podať pomocnú ruku menej privilegovanej populácii našej planéty. Napríklad, v Hongkongu vznikla charitatívna organizácia Soap Cycling, ktorá spolupracuje s miestnymi hotelmi. Ubytovacie zariadenia jej sprostredkúvajú nevyužité, no stále použiteľné kozmetické prípravky, ktoré potom putujú do komunít s nedostatkom prostriedkov na základné hygienické potreby. V roku 2018 takto charita vyzbierala až 8 473 kg fľaškovanej kozmetiky, čo je množstvo, ktoré zodpovedá siedmim taxíkom na sto percent naplneným plastovým a chemickým odpadom. Na rovnakom princípe je založená aj globálne pôsobiaca nezisková spoločnosť Clean the World. Obidva projekty idú zároveň ruka v ruke s jedným zo 17 cieľov udržateľného rozvoja, ktoré prijala organizácia Spojených národov v septembri 2015. Množstvo obyvateľov krajín tretieho sveta totiž stále nemá prístup k čistej vode a základným hygienickým potrebám – recyklácia kozmetiky by tento problém dokázala aspoň sčasti vyriešiť. V prípade hotelových hostí je jediným nedostatkom otázka čistoty dávkovačov a nádob na kozmetiku. 

Komu sa nelení...

Ako vyzerá recyklácia a snaha o ekologickú hotelovú prevádzku v praxi? Americká asociácia zelených hotelov uvádza množstvo povzbudzujúcich príkladov. Spomína napríklad hotel v Toronte, ktorý recykluje staré znečistené obrusy a dáva z nich vyrábať obrúsky, zástery či kravaty pre personál. Hotelová sieť B&B v americkom štáte Wisconsin nechala v jednom zo zariadení inštalovať nádhernú modrú dlažbu, ktorá je prekvapujúco vyrobená z recyklovaných predných skiel automobilov. Veľkej popularite, najmä v Spojených štátoch, sa teší aj sieť Ace Hotel, ktorá svoje hotelové nehnuteľnosti zariadila buď vynoveným vintage nábytkom alebo kúskami vyrobenými z dreva, ktoré pochádza zo starých domov či zvyškov stavebných materiálov. V jednom z hotelov dokonca čelá postele tvorí plátno, ktoré vzniklo z recyklovaných armádnych ponč, pričom na posteliach využíva matrace, ktoré majú výlučne 100-percentne organický pôvod.


Príkladom vzornej recyklácie je aj Ion Adventure Hotel v Nesjavellire na Islande, ktorý púta pozornosť už od svojho otvorenia, a to nielen ekologickým étosom, ale aj dych berúcim dizajnom. V hoteli použili stoly a stoličky z recyklovaných zdrojov, zatiaľ čo umývadlá sú vyrobené – vcelku nečakane – z recyklovaných pneumatík.


V prípade exotických destinácií vedie pre zmenu rezort Bodhi Surf & Yoga Camp na Kostarike, ktorý si takisto zakladá na ohľaduplnom prístupe k životnému prostrediu. Prirodzenú ventiláciu bez potreby klimatizačných jednotiek, odmietanie zariadení, ako televízory, mikrovlnky či iné spotrebiče, ktoré by míňali elektrickú energiu, úsporné toalety a osvetlenie využívajúce solárnu energiu a vlastnú hotelovú záhradku s kompostom dopĺňa nábytok vytvorený z upcyklovaných surfových dosiek.


Keď sa prenesieme o kúsok ďalej, do Mexika, objavíme Hotel El Ganzo v meste San José del Cabo. V celom jeho komplexe, kde sa kladie podobne veľký dôraz na redukciu odpadu a jeho recykláciu, nenájdete plastovú fľašu. Namiesto toho dostanete svoju vlastnú, ktorú si môžete naplniť kdekoľvek v celom hoteli. Ak bol obed pre vás príliš veľkým sústom, dostanete nedojedenú porciu zabalenú do nádobky vyrobenej z prírodných vlákien. Hotel El Ganzo je platinovým členom výskumnej organizácie CREST, ktorá v globálnom meradle podporuje myšlienky zodpovedného turizmu.

 

02 ace hotel chicago commune dezeen 2364 hero 1704x959

 


Slávna medzinárodná sieť Mandarin Oriental Hotel Group v spolupráci s firmou Cochine Saigon zasa vyvinula šampóny a mydlá bez chémie, ktoré sa plnia do štýlových dizajnových dávkovačov. Sieť zároveň prestala používať vodu v plastových fľašiach, namiesto nej hosťom ponúka filtračný systém Nordaq Fresh a vodu „čapuje“ do vratných sklených fliaš.


Holandská sieť Conscious Hotels, ktorá svoje udržateľné hotely prevádzkuje v rôznych častiach Amsterdamu, sa preslávila tým, že robí z eko nálepky sexi záležitosť. Veľký dôraz pritom kladie na trvácnosť a vysokú kvalitu zariadenia. Väčšina nábytku v hoteli Westerpark je preto vyrobená z certifikovaných alebo recyklovaných materiálov. Skrinky a police vo vstupnej lobby sú zhotovené z lisovaných zvyškov oblečenia či hotelovej posteľnej bielizne. Stoly zasa pochádzajú z reyklátu, ktorý vznikol spracovaním prázdnych plastových jogurtových téglikov, plastových častí chladničiek alebo držiakov na kávové poháre.


Čerešničkou na torte z hľadiska recyklovania a upcyklovania starého nábytku je Original Sokos Hotel Presidentti v centre fínskeho hlavného mesta Helsinki. V hoteli sa uplatnili tisícky kúskov renovovaného, prečalúneného či recyklovaného nábytku. Okrem toho, staré postele, obliečky, vankúše a závesy, ktoré napriek veku boli stále použiteľné, predali menším hotelom alebo súkromným záujemcom prostredníctvom lokálnej spoločnosti Freshrent.


Ak by sme pátrali dlhšie, zaiste by sme našli desiatky ďalších hotelov, chát a ubytovacích zariadení, v ktorých sa bez problémov, ba dokonca so zdarným výsledkom uplatnila recyklácia. Zostáva veriť, že pre zvyšné tisícky rezortov, sietí a hotelov budú veľkou inšpiráciou a symbolom inovatívneho prístupu. Nakoniec, planétu máme iba jednu...


Pohľad odborníka Andreja Klineca
Servis sedačiek

Ako je možné dlhodobo udržať stav zariadenia hotela vo vysokom štandarde?
Kľúčom je, samozrejme, šetrné zaobchádzanie s predmetmi, resp. zariadením. V prípade hotelov je to veľmi ťažká úloha vzhľadom na to, že denne sa tam striedajú ľudia a chyžné upratujú čo najrýchlejšie, aby stihli pripraviť izby pre nových návštevníkov. Nemajú čas „zabávať sa“ s detailmi. Zo skúsenosti vieme, že až 30 – 40 percent poškodení v izbách spôsobujú pri upratovaní práve chyžné. Dôležitá je preto pravidelná údržba – servis, ktorý zahŕňa precízne vyčistenie povrchu, odbornú retuš vizuálnych poškodení a následnú impregnáciu povrchu. Takýto servis ušetrí hotelu nielen náklady, ale aj čas, pričom prestíž hotela z hľadiska jeho bezproblémovej prevádzky a kvality nebude ohrozená. Šetriť náklady = nevymieňať ale opravovať. Byť ekologický = nevymieňať ale opravovať. Najdôležitejšie je robiť servis na zariadení, ktoré je permanentne používané a zaťažované. Najčastejšie ide o servis dverí, obitých zárubní a nábytku v izbách či v spoločných priestoroch. Výhodou takéhoto servisu je to, že ho možno vykonať bez nutnosti demontáže, odnášania týchto predmetov priamo na mieste, dokonca aj počas plnej prevádzky. Servis je nie len finančne, ale rovnako aj časovo veľmi efektívny, pretože poškodenia sa retušujú len lokálne bez toho, aby sa vyžadovalo brúsenie, demontáž a pod.


Oprava verzus výmena zariadenia


OPRAVA
• rýchly, ekonomický a efektívny spôsob obnovy zariadenia
• bez nutnosti výroby nových predmetov
• bez nákladov na prepravu nového zariadenia
• žiadne, resp. minimálne obmedzenia pre vašu prevádzku
• žiadna starosť s likvidáciou starého zariadenia
• zachovanie hodnoty produktu

VÝMENA
• dlhé čakacie doby na dodanie nového zariadenia
• vysoké obstarávacie náklady
• často zložité a nákladné dodanie
• obmedzenie prevádzky počas inštalácie nového zariadenia
• nutnosť demontáže, montáže a čistenia nového zariadenia
• produkovanie odpadu (staré zariadenie, obalový materiál)


Čo sa stane s jedlom?

Podľa organizácie Reconomy viac ako 50 percent hotelového odpadu tvoria potraviny, zvyšky jedla, olejov a tukov. Napríklad, vo Veľkej Británii vyprodukuje stravovací sektor takmer 3,5 milióna ton odpadu, z čoho sa takmer 1,5 milióna ton posiela na likvidáciu. Preto mnohé hotely zaviedli špeciálne oddelenie manažmentu odpadu, ktoré rieši aj otázku, ako si poradiť s nepotrebným jedlom. Časť odpadu môže putovať do kompostu, čo je veľmi dobrý spôsob „recyklovania“ potravy. Navyše, hnojivo potom môžu využiť vo vlastných záhradkách, ktoré zriaďuje čoraz viac ubytovacích zariadení, či už v exteriéri hotela alebo na streche. Iným spôsobom je získavanie energie z týchto zvyškov v bioplynových staniciach (takzvaných anaeróbnych digestoroch).

Text: Anna Salvová

Foto: archív