Zvykli sme si, že od dobrej reštaurácie alebo hotelového zariadenia môžeme očakávať aj tomu zodpovedajúcu webstránku. Ponúka nám množstvo informácií – od fotografií jedál alebo izieb až po nahliadnutie na kompletné menu či ponuku služieb. Stále sú to však statické veci, ktoré sa v podstate nemenia alebo sa menia veľmi sporadicky. Preto je vhodnou voľbou zakomponovať do svojho online prostredia blog.
V gastronómii, a to predovšetkým v zahraničí, začal blog fungovať ako priestor, ktorým sa manažment hotela snaží prezradiť z „hotelovej kuchyne“ niečo viac. Ide o krátky text, ktorý nemá nahrádzať odborný článok. Jeho podstatou je priblížiť obyčajnému konzumentovi alebo zákazníkovi ponuku či inú významnú časť podniku, o ktorej nevedel.
Pekne, zaujímavo, kvalitne...
Písať kvalitne neznamená napísať hocičo. Zvoľte si „blogovú stratégiu“. Naplánujte si dopredu, o čom v danom mesiaci napíšete. Neopakujte sa, ale stále prichádzajte s novinkami, ktorými ľudí upútate. Text, ktorý ste napísali, skontrolujte viackrát. Ide predovšetkým o gramatické chyby, ktoré môžu v čitateľovi blogu vyvolať negatívne presvedčenie o profesionalite vašej práce. K textu nezabudnite pripojiť pekné fotografie. Je dobré ak z tímu vyčleníte osobu, ktorá sa bude o blogy starať. Väčšinou ide o marketingové oddelenie, v prípade menších podnikov o marketingového pracovníka.
Ak sa necítite na písanie článkov, alebo ste to skúsili a vaši kolegovia (ako prví čitatelia) nepochopili pointu textu, treba niečo zmeniť. Nie všetci vieme spontánne písať o všetkom, a preto sú na svete tzv. copywriteri. Ľudia, ktorí sa živia písaním textov pre iných. Je dobrým krokom osloviť ich na spoluprácu na vašom blogu. Samozrejme, rozprávame sa o copywriteroch, ktorí sú v požadovanej téme odborníkmi.
Všetko ukážte na sociálnych sieťach
Zo začiatku si ľudia na vašej webstránke možno nevšimnú, že ste pridali sekciu Blog. Alebo, ak aj áno, bude to malé percento ľudí, ktorí na ňu kliknú. Je preto dobré zdieľať svoje články na sociálnych sieťach. Ak ste napísali veľmi dobrý článok, ktorým sa chystáte spraviť konverziu na nákup (napríklad rezerváciu ubytovania), môžete v tomto prípade článok aj promovať platenou reklamou. Dajte si však pozor a reklamu cieľte strategicky.
Zakomponujte do článku konverziu
Písať článok o tom, že máte krásne nové izby, je super. Podstatou však je, aby si ich čitatelia prišli osobne pozrieť, teda aby si ich rezervovali. Zakomponujte preto krátky rezervačný formulár alebo tlačidlo na priamu rezerváciu do stredu vášho textu. Ideálne tak, aby v časti textu, ktorý začne gradovať, čitatelia toto tlačidlo našli a vykonali rezerváciu.
Zbierajte e-mailové adresy
Už nie poštová adresa, ale tá elektronická je pre firmy dôležitá. Nový článok môžete priamo promovať ľuďom, ktorých e-mailové adresy poznáte. Je to veľmi jednoduchý a lacný nástroj. Pozor však, nerobte to stále! Časté zasielanie by mohlo pôsobiť kontraproduktívne a ľuďom by to začalo liezť na nervy. Nájdite si správny systém zasielania noviniek (nie len tých blogových). Raz za mesiac? Alebo častejšie? Treba sledovať štatistiky svojho webu aj sociálnych sietí a zistiť, kedy sú vaši potenciálni klienti chtiví po informáciách.
Čo (možno) neviete
Jednou z veľmi dôležitých vecí je spomenúť, že ak sa raz rozhodnete písať blog, budete to musieť robiť pravidelne. Ľudia si vytvoria návyk a po vybudovaní čitateľskej základne budú očakávať, že v daný deň týždňa zverejníte nový článok. V takýchto prípadoch sa často stáva, že články začnú strácať na kvalite, pretože pravidelným písaním stratia kompetentní ľudia niť. Preto si vopred plánujte to, o čom budete písať. A to vždy, keď vám to napadne. Písať sa dá naozaj o všetkom. Nemusíte spomínať iba nové menu. Zamerajte sa na zaujímavé suroviny v jedlách, opíšte wellness, ktoré je výnimočné (a v článku ukážte, prečo je výnimočné) alebo predstavte personál. To býva veľmi dobrá téma, pretože hostia sa síce s čašníkmi, recepčnými alebo chyžnými stretávajú, no len málokto vie, že sú to vaši najlepší pracovníci. Navyše, vzdáte hold aj im.
Spolupracujte
Viesť blog neznamená len písať ten vlastný. Na svete je mnoho ľudí, ktorí sa blogovaním živia. Aj na Slovensku sa tento trend rozmohol a nájdeme tu skvelých blogerov v oblasti cestovania, kozmetiky, ale aj hotelierstva a služieb. Je dôležité s nimi spolupracovať. Títo ľudia majú veľké základne sledovateľov a sú mienkotvorcami. Pozvite ich na pobyt k vám alebo na dobrú večeru ochutnať špeciality, ktoré ponúkate. Dohodnite si s nimi pravidelnejšiu spoluprácu a uvidíte, že vám prinesú nových hostí.
Text: Samuel Chlpek
Foto: unsplash.com