Michal Laurinc je profesionál v oblasti hotelových služieb. Prax, životné skúsenosti a znalosti Michala Laurinca sú už v tejto chvíli na dlhé rozprávanie a určite aj na zaujímavú životopisnú knihu. V nasledujúcich riadkoch vám priblížime niektoré z jeho životných etáp a jeho súčasnú rolu poradcu v oblasti hotelierstva a gastronómie.

 

michal laurinc 4

 

Máte obrovské pracovné skúsenosti a prax z mnohých renomovaných a ocenených hotelov vo Veľkej Británii, počas vášho pôsobenia a aj vďaka vám viaceré z hotelov získali prestížne ocenenia. Začínali ste však ako "roznášač" jedla. Dokážete v skratke popísať cestu od roznášania jedla a debarasovania tanierov až po riadenie reštauračnej prevádzky?

Môj príbeh sa začal v podstate náhodou. Bol som v Anglicku, v Londýne. Hľadal som si prácu a narazil som na inzerát, kde jedna spoločnosť hľadala čašníka. Napriek tomu, že moja angličtina bola vtedy jednoduchá, urobil som po telefóne interview a prijali ma do hotelovej reštaurácie, ktorá sa nachádzala na ostrove Tresco, neďaleko pobrežia Cornwallu. V tej chvíli som netušil, že som sa ocitol v jednom z najlepších hotelov v Anglicku. Prvé tri dni ma informovali a ukazovali mi všetko v súvislosti s reštauráciou i hotelom ako takým. Nebolo možné, aby som sa v priestore pohyboval sám, stále vás mal na starosti človek, ktorý v prvých dňoch na vás dohliada. A tu som začal pracovať ako nosič tanierov s jedlom. Túto prácu som robil jeden celý rok. Bola to naozaj tvrdá drina, do mesiaca som odrobil aj 330 hodín. Ale práve táto fáza pôsobenia v hoteli mi veľa dala, veľa ma naučila a často na toto obdobie spomínam. A po roku som bol povýšený na pozíciu hlavného čašníka.

 

laurinc hotel tresco

Foto: Island Hotel Tresco, Veľká Británia

Práve v Island Hoteli Tresco, ktorý bol v roku 2002 ocenený princom Charlesom ako najlepší hotel Veľkej Británie ste zažili časy skutočnej anglickej elegancie, štýlu a noblesy. Ako si na toto obdobie spomínate?

Boli to úžasné časy, mám naozaj veľké šťastie, že som bol súčasťou niečoho takého. Na jednej strane išlo o tvrdú drezúru, tréning, učenie a memorovanie. Každý deň dva krát bola súčasťou fungovania kontrola nechtov, vlasov, fúzov, oholenia, vyleštených topánok. Oblečenie bolo striktne dané, dlhé rukávy, vesta, motýlik. V hlave som musel mať presné menu, možnosti prípravy jedál, aj keď som najskôr roznášal taniere, musel som vedieť všetko, ak by sa ma hosť na niečo spýtal, musel som dokázať okamžite a adekvátne reagovať. Mal som presné informácie, čo má hosť na tanieri. V tomto hoteli som sa naučil všetko, somelierstvo, servírovanie, detaily, ktoré s jedlom súvisia, zloženie koktejlov a podobne. Úcta k hosťovi, vhodné reakcie na prípadné otázky, "neviditeľnosť" čašníka, ktorý sa objaví v sekunde, ako si klient na to pomyslí, ale všetko v správnej miere.

Vaša cesta po dvoch rokoch mierila do iných kvalitných hotelov v Anglicku, kde ste pôsobili ďalšie roky, už na vrcholových pozíciách. Dnes ste na Slovensku a robíte poradcu hotelom, reštauráciám alebo osobám, ktoré uvažujú o otvorení gastronomického a ubytovacieho zariadenia. Vaše služby zahŕňajú samostatný tréning zamestnancov až po finálnu realizáciu marketingu.

11 rokov som pôsobil v Anglicku, na rôznych pozíciách, napríklad ako F&B manažér, hlavný manažér i manažér reštaurácie a baru. Zažil som tam veľa krásneho i zaujímavého. Obsluhoval som celebrity ako Angelinu Jolie a Brada Pitta, bubeníka skupiny Queen Rogera Taylora, ex - boxera Chrisa Eubanka, speváka Georga Michaela i herca Tobiasa Morettiho. Cítil som však, že je čas, aby som sa vrátil na Slovensko. Bolo potrebné podať pomocnú ruku hotelierom, prevádzkovateľom reštaurácií i iným. Chcel som odovzdať svoju skúsenosť, ktorú som za tie roky nadobudol, a tak som si vybudoval vlastnú spoločnosť Hotel Management.

 

laurinc hotel st.michael

Foto: Hotel St. Michaels, Veľká Británia

Aká je žiadanosť týchto služieb u nás a v čom všetkom dokážete hotelierom a prevádzkovateľom gastro zariadení pomôcť?

Svoje skúsenosti odovzdávam po podrobnom rozhovore a analýze problémov v konkrétnom zariadení. Môže ísť napríklad o tréning, ako sa majú manažéri na jednotlivých pozíciách správať ku svojim zamestnancom. Možno sa vám to nezdá, ale je to nesmierne dôležité. Manažér musí byť pre svojich ľudí profesionálnym i ľudským vzorom. Vysvetliť im, ukázať im, ako sa čo robí, ako je možné uchopiť tú ktorú situáciu a bez problémov musí dokázať zastúpiť ich výpadok. Teda manažér nie je len teoretik, ale mal by byť najlepší aj z praxe. Mne napríklad ako manažérovi v Anglicku vypadol umývač riadu, tak som si dal dolu sako, vyhrnul rukávy a cez obedy a večere som umýval riad, nemal som s tým žiadny problém a prišlo mi to prirodzené.

Aké tréningy poskytujete priamo zamestnancom?

Zamestnancom dávam napríklad tréning správneho servírovania jedla na stôl, ako sa správať k zákazníkov, ako im odprezentovať ponuku, kombináciu vína a jedla, pôsobenie osoby čašníka v priestore reštaurácie. Tak isto poskytujem informácie o hotelovej prevádzke, od správneho upratovania priestorov, vzhľadu izby, až po prezentáciu zariadenia na vonok, marketing a ďalšie. Je toho veľmi veľa a vždy je dôležité, čo rieši majiteľ alebo prevádzkovateľ. Môže mať problém napríklad len s nastavením ceny, pomerom ceny a kvality, ale aj komplexný problém s celkovým fungovaním hotela, ktoré je treba riešiť postupne a krok za krokom. Momentálne sú tiež veľmi dôležité tréningové programy pre nových zamestnancov.

 

laurinc hotel bovey castel

Foto: Bovey Castle, Veľká Británia

Za ako dlhé obdobie dokážete uskutočniť reálnu zmenu v konkrétnom hoteli?

Toto je veľmi individuálne, ak hotel funguje dobre a majú implementovaný určitý systém, tak aj do mesiaca. Ak má hotel veľké problémy, riešim postupne všetko, kvalitu servisu, predaja, marketing, výkony pracovníkov, tak vtedy je to určite dlhodobejšia cesta. Avšak treba povedať dôležitú vec. Ja môžem dať hotelu a zamestnancom ten najlepší tréning na svete, ale ak po mojom odchode nikto výkony zamestnancov a hotela nebude kontrolovať a usmerňovať, tak veľmi rýchlo sa situácia vráti späť.

Aké sú v súčasnosti najčastejšie problémy hotelov a reštaurácií?

Určite je to obrovská fluktuácia zamestnancov, málo ľudí vhodných a schopných vykonávať konkrétnu prácu. Ja osobne nie som spokojný s ponúkanou kvalitou služieb, u nás niektoré hotely, prezentujúce sa trojhviezdičkovou kvalitou sa nedajú porovnať s inými "trojkami", a tiež je problém s pomerom ceny a kvality. Nedokážem tiež odhadnúť, čo aktuálne urobí korona vírus s hotelovými službami. Určite to bude pre mnohých v závislosti od trvania epidémie aj likvidačné, aj keď by som bol nerád, aby to tak bolo. 

 

laurinc hotel nansloe manor

Foto: Hotel Nansloe Manor, Veľká Británia

Môžete uviesť spokojné hotely, ktorým ste pomohli v realizácii ich predstáv a lepšiemu fungovaniu hotelov? 

Mám spokojné vedenie z hotela Panoráma na Štrbskom plese. O 150 % im stúplo hodnotenie kvality upratovacieho úseku, kvality čistoty izieb a zvýšila sa profesionalita chyžných, majú spokojnejších zamestnancov a celkovo nové nastavenie hotela bolo veľmi pozitívne vnímané. Z iných mojich spokojných klientov spomeniem reštauráciu Cartel v Banskej Bystrici, Hotel Zerrenpach v Osrblí, Hotel Relax World v Šamoríne a iné.

Zhovárala sa: Petra Adamcová
Viac informácií: www.hotel-managment.sk