Dobre zvolená vôňa dokáže robiť divy. Vytvára príjemné emócie, povzbudzuje zmysly, odburáva stres a naladí na správnu atmosféru. Je prirodzené, že v prevoňanom obchode či hoteli sa zákazník cíti príjemne.

 

essential oil 1731518 1920

 

Prekvapivé účinky vôní na správanie sa zákazníkov potvrdili viaceré štúdie. Výskum nemeckej Paderborn univerzity poukázal na to, že dobre aromatizovaný priestor zvýšil impulzívne nakupovanie o 6 %, záujem o nákup vďaka príjemnej vôni narástol o 14,8 % a priemerný čas strávený v predajných priestoroch stúpol až o 15,9 %. Tam, kde sa zákazník cíti príjemne, aj viac míňa.

Na tieto zistenia reaguje aroma marketing či zmyslový marketing. Zaoberá sa tým, ako dokážu špecifické vône pozitívne naladiť ľudí v obchodoch, kanceláriách, v čakárňach lekárov, ale aj v reštauráciách a hoteloch. Dobre zvolený mix vôní dokáže cielene meniť správanie zákazníkov, návštevníkov a zamestnancov a zlepšovať ich celkový zážitok.

Aroma marketing je na Slovensku pomerne novou formou marketingu. Vo svete však vône využívajú už dvadsať rokov popredné značky ako Nike, Abercrombie&Fitch, Disney, Singapore Airlines, Burger King a mnoho ďalších.

 

AdobeStock 284471378

 

Martin Klučka zo spoločnosti Aroma Marketing, ktorá prináša voňavé riešenia na marketingové účely, tvrdí, že vo svete hotelových služieb je veľmi dôležitý prvý dojem. Dobre prevoňané hotelové priestory dokážu u hotelového hosťa vytvoriť už pri prvom kontakte pozitívnu emóciu.

„Šancu na to máte iba raz, prvý dojem sa už nikdy nebude opakovať. Práve tu sa môže rozhodnúť, či sa z vášho návštevníka stane váš pravidelný zákazník. Príjemná vôňa dokáže u návštevníka podvedome vyvolať pozitívne reakcie na vnímaný priestor a zanechať tak veľmi dobrý dojem, čo má výrazný vplyv pri budúcom rozhodovaní zákazníka o tom, kde strávi svoj čas a minie svoje peniaze,“ upozorňuje expert na vône.

 

AdobeStock 197631722

 

V priestoroch ubytovacích a stravovacích zariadení by vône mali pôsobiť príjemne a nenápadne.V hoteloch sa často používajú vône ako White Tea alebo Patience, ktoré podvedome pôsobia upokojujúco. Taktiež vône ako Soft Kiss alebo Sea Star, ktoré dokážu navodiť pocit čistoty a sviežosti,“ radí hoteliérom Martin Klučka.

Použitie vône v kaviarňach podvedome zvádza k aplikácii kávových vôní, ale vôbec to tak nemusí byť. „V kaviarni sa snažíme skĺbiť skôr s dizajnom kaviarne, tak aby bola vhodným doplnkom priestoru. Novinkou v tejto kategórii je vôňa Coffeehouse, ktorá sa stáva veľmi populárnou práve vďaka svojej nie úplne kávovej vôni. Väčšina našich vôní obsahuje navyše veľmi účinný absorbér pachov, ktorý si dokáže veľmi účinne poradiť s cigaretovým zápachom,“ upozorňuje Martin Klučka.

 

AdobeStock 269016655

 

Spoločnosť Aroma Marketing svojimi netradičnými, ale veľmi účinnými marketingovými aktivitami dokáže posilniť značku, produkt či službu a vytvoriť niečo, vďaka čomu zákazníkom zostane zážitok hlboko v pamäti. Skúsenosti potvrdzujú, že návštevníci vo vhodne navoňaných priestoroch vnímajú kvalitu produktov a služieb ako podstatne vyššiu, sú ochotní zaplatiť viac, trávia viac času v priestore bez toho, aby si to uvedomovali a skôr si zapamätajú značku a budú k nej lojálnejší.

„Na aplikáciu vône používame aromatizačné jednotky rady Aroma Streamer, ktoré sa vyznačujú vysokou efektivitou a spoľahlivosťou. Pracujú na princípe premeny kvapalnej vonnej náplne na veľmi jemné vonné častice pripomínajúce paru. To zaručuje vysokú efektivitu aplikácie vône, či už ide o voľne stojacu aromatizačnú jednotku, alebo jednotku napojenú na rozvod vzduchotechniky. Ovládanie aromatizačných jednotiek je zabezpečené podľa typu jednotky prostredníctvom dotykového displeja, alebo prostredníctvom aplikácie v smartphone cez rozhranie bluetooth. Novinkou sú aromatizačné jednotky ovládané prostredníctvom WiFi, pri ktorých je možné zabezpečiť vzdialenú správu a ovládanie jednotiek,“ opisuje Martin Klučka technické riešenie, ktoré spoločnosť Aroma Marketing dodáva svojim zákazníkom.

 

Aroma marketing preco je dolezite citit vone

 

Portfólio zahŕňa takmer 300 katalógových vôní pripravovaných v nemeckom laboratóriu. Klientom dokážu odporúčať vhodné vône na základe ich preferencií a samozrejme s ohľadom na typ a identitu prevádzky. Výpočet aktivít inovatívnej spoločnosti Aroma Marketing sa však nekonči pri aromatizacii priestorov či odstraňovaní zápachov. Radia v oblasti aroma marketingu a aroma brandingu, ale presne na mieru klienta namiešajú aj vlastnú jedinečnú vôňu a vytvárajú tak čuchové logo.

„Ak má klient záujem o vytvorenie čuchového loga, tak máme dve základné možnosti. Úpravu niektorej z katalógových vôní zmenou pomeru jej zložiek, prípadne zvýšením koncentrácie niektorej vonnej zložky. Druhou možnosťou je vytvorenie vône na základe špecifikácií klienta. Veľké hotelové siete často využívajú práve túto možnosť a scent branding je stabilnou súčasťou ich identity,“ poukazuje odborník na netušené možnosti dnešného marketingu.

 

AdobeStock 125707320

 

Spoločnosť ponúka predaj, ale aj krátkodobý či dlhodobý prenájom aromatizačných jednotiek s pokrytím od 40 m2 až do 1200 m2. Zážitok z vône tak dokážu priniesť na najrôznejšie podujatia, konferencie, či predajné akcie „Taktiež máme v ponuke audio-vizuálne zariadenia s integrovanou aromatizačnou jednotkou, takzvané kiosky, kde je možné na LCD panely prehrávať audio-vizuálny obsah a zároveň v priestore aplikovať zvolenú vôňu,“ uzatvára Martin Klučka.

Text: BK
Foto: Aroma Marketing, Pixabay
Viac na: www.aromarketing.sk