Relatívne nový životný trend zameraný na zdravý životný štýl je stále populárnejší. Napriek tomu však nie kvalitných wellness centier a zariadení až tak veľa.Hlavným dôvodom sú vysoké náklady, relatívne dlhá návratnosť vložených prostriedkov a v mnohých prípadoch aj nepripravenosť prevádzkarov. Vďaka stále nízkej konkurencii nájdeme na trhu pomerne vysoký počet centier s nedostatočnou starostlivosťou a vybavením, ktoré sa síce honosia názvom wellness, ale majú k nemu ďaleko.


Wellness zážitokwelness-zazitok01
Wellness centrum je zariadenie, poskytujúce preventívne a terapeutické služby v holistickom poňatí. Jeho hlavnou funkciou je zaisťovať svojim návštevníkom wellness pocit, zážitok a stav. Dobre a nákladne vybavený hotel s komfortným wellness centrom, ale zlým personálom a nevyladeným interiérom, pôsobí na návštevníka oveľa horšie, než malý rodinný hotel v krásnom prostredí s menším priestorom a s relatívne horším vybavením, ale vkusne zladeným interiérom a profesionálnym prístupom personálu. V mnohých nových wellness centrách majitelia šetria na konzultáciách s odborníkmi a vytvárajú nefunkčné, nekomercionalizovateľné centrá, ktoré sa na prvý pohľad „tvária draho", ale chýba im funkčnosť a po chvíľke na návštevníka pôsobia depresívne. Návratnosť investícii je v takomto zariadení v nedohľadne.

Atribúty dobrého wellness centra

Noví poskytovatelia služieb v odbore wellness by sa mali zamerať na nasledujúce atribúty, aby aspoň čiastočne eliminovali svoje neskoršie sklamanie:

 

Personál

Hlavným a najdôležitejším faktorom, ktorý si všimneme pri vstupe do akéhokoľvek zariadenia, je práve príjemný a ústretový personál na vysokej odbornej úrovni. Dobrá rada bude naozaj nad zlato. Zlým cvičením, nevhodným používaním saunového sveta a ďalšími chybami, ktorých sa môžeme svojou nevedomosťou dopustiť, narobíme viac škody ako úžitku.
Interiér
Wellness je pocitová záležitosť. Po celý čas pobytu vo wellness intenzívne vnímame interiér celého zariadenia, ktorý nás výrazne ovplyvňuje – denno denne sa pozeráme na výtvarné a architektonické riešenie interiéru. Túto časť netreba podceňovať. Celkové prostredie, ale aj detaily, ktoré nás budú počas pobytu iritovať, neprispievajú k navodeniu psychickej pohody. Naopak. Zo zariadenia sa vrátime v ešte horšom psychickom stave.
Recepcia
Dôležitú úlohu hrá nielen usmievavý personál, ale aj samotná recepcia, kde získame základné informácie o prevádzke a výhodách pre celú rodinu. Jej súčasťou by mal byť aj športový bar, kde doplníme taký potrebný a podceňovaný pitný režim a kde si môžeme kúpiť aj tričko alebo tepláky, ktoré sme zabudli doma.

 

Ďalej sú to: diagnostická prehliadka, osobné cvičenie, skupinové cvičenie, kardio zóna, vitálny svet, sociálne zázemie, outdoorové a intdoorové aktivity, poradenská služba, obmena sortimentu a inovácia prístrojového vybavenia, preventívne a terapeutické procedúry. 

 

Trendom je prevencia
Je veľa nových prístrojov a strojov, ako do cardio zóny i fitness centra (recumbent – šliapanie v polosede-poloľahu, bio force – posilňovací stroj bez závažia), tak i v terapeutickej oblasti. Využívajú sa nové i staronové metódy v modernom ponímaní. Zavádzanie nových metód a praktík v centre svedčí o tom, že sme si vybrali naozaj dobre. Celkovým trendom je získať a patrične motivovať súčasného náročného klienta v rámci preventívnej zložky. Pod honosným názvom wellness centrum sa veľmi často skrývajú služby, ktoré nemajú s myšlienkou zdravého životného štýlu nič spoločného. Wellness aktuálne zažíva významný rozvoj. V poskytovaných službách však existujú veľké rozdiely, preto je nutné pripraviť kategorizáciu všetkých wellness zariadení. Jedine tak je možné zaistiť vyššiu kvalitu služieb a zlepšiť celkovú orientáciu pre potenciálnych návštevníkov.

 

Ako zabezpecit wellness zazitok

  

Dlhodobá návratnosť

Investície do kvalitného wellness vybavenia sa pohybujú rádovo v desiatkach miliónov eur, pričom návratnosť vložených prostriedkov je dlhodobou záležitosťou. Hlavným dôvodom sú veľmi drahé technológie, ich údržba a následná obnova. Komplexné wellness centrá preto začínajú vznikať predovšetkým vo veľkých mestách, ktoré sú pre verejnosť dostupnejšie a ponúkajú prevádzkovateľom dostatok potenciálnych návštevníkov. Je nutné dbať predovšetkým na kvalitu služieb a úroveň personálu. Ľudí, ktorí sú ochotní za nadštandardnú starostlivosť o zdravie priplatiť, každoročne pribúda. Potenciálnych klientov je stále viac, musia však dostať šancu vybrať si zo zaujímavých ponúk!

 

text: Dr. Jan Hejma

foto: Mezzatorre Resort and Spa, Grande Real Villa Italia Hotel