28. 01. 2016

 

Hotelový priemysel zaznamenal v globálnom meradle sľubný vývoj, vďaka čomu sa v mnohých turistických regiónoch prejavil mierny optimizmus. Ten by mal pretrvávať aj v období nasledujúcich dvoch rokov, samozrejme, za predpokladu, že hotelieri budú vedieť správne zareagovať na novú vlnu trendov.

trendy 001
Generačné rozdiely
V rámci cieľových skupín hotelierov sa z globálneho hľadiska ako kľúčová javí generácia Baby boomers, čiže ľudí narodených po druhej svetovej vojne (v rokoch 1945 až 1965), na čo vplýva hlavne starnutie populácie vyspelých krajín. Napríklad, len v samotných Spojených štátoch má tejto skupine pripadať až 60-percentný podiel národného majetku a až 40 percent všetkých výdavkov. Vo Veľkej Británii zaznamenala v rokoch 1995 až 2008 až 92-percentný nárast zahraničných turistov vo veku nad 55 rokov, zatiaľ čo prílev návštevníkov v mladšom veku vzrástol iba o 42 percent. Baby boomers majú v porovnaní s predchádzajúcou dôchodcovskou generáciou výhodu silnejšieho kapitálu aj viac času na aktivity. Vyhľadávajú najmä destinácie a hotely, ktoré dokážu reagovať na ich očakávania a životný prístup v štýle „forever young“ (navždy mladý).

Okrem generácie Baby boomers sú, samozrejme, živým predmetom záujmu hotelového priemyslu aj Generácia X (ľudia narodení v rokoch 1966 až 1979) a Generácie Y (narodení v rokoch 1980 až 2000). Práve pochopením odlišných očakávaní a hodnôt jednotlivých skupín dokážu aktéri pohostinného priemyslu rozlúsknuť mnoho marketingových otázok. Generácia X napríklad miluje hotelové siete či destinácie s prívlastkom wellness alebo vyznávajúce zdravý životný štýl, zatiaľ čo Generácia Y, prezývaná aj iGeneration, miluje všetky moderné technológie a zariadenia, počnúc samoobslužnými kávovarmi, pokračujúc videohrami a končiac rozličnými inteligentnými aplikáciami.
trendy 002

Meniaci sa koncept ubytovania
Aktuálne najmladšia zarábajúca generácie má tiež veľkú zásluhu na tom, že sa „od podlahy“ mení koncept ubytovacích zariadení. Keďže títo ľudia sledujú svoje výdavky a zároveň majú oveľa viac životných i cestovateľských skúseností než staršie ročníky v ich veku, prinášajú hotelieri na trh rozličné netradičné alternatívy prevádzok. Ako uvádza štúdia EY, takéto koncepty, vymykajúce sa prísnym hotelovým štandardom a, naopak, sledujúce rozličné kultúrne i technologické inovácie, sa okrajovo začali objavovať najprv v Európe a v Ázii. V súčasnosti sa stávajú nesmierne atraktívnymi aj v Spojených štátoch. Namiesto full-servisových hotelov tak na scénu vstupujú hotely, ktoré pripomínajú luxusnejšie študentské ubytovne. Ich cieľom je znížiť podiel nadbytočných a zvyčajne aj drahých položiek, napr. obrovských vstupných hál či reštaurácií, a zvýšiť praktickú stránku prevádzok, napr. pomocou malých, účelne zariadených izieb s plným technologickým vybavením, bufetového spôsobu stravovania či tzv. pay-as-you-go vybavením, kde sa zvyčajne neplatí za služby (jedlo a pitie môžu byť zdarma), ale za čas strávený v danom hoteli. Namiesto filozofie ubytovania v štýle „Domov mimo domova“ sa ústredným bodom takýchto zariadení stávajú spoločné priestory, bary a lounge zóny, ktoré motivujú hostí tráviť viac času spoločne s inými ľuďmi než izolovaním sa v izbách. Takéto prevádzky dosahujú zvyčajne aj vyššie hodnoty RevPOR, čiže lepšie tržby za každú obsadenú izbu.


text: AS s využitím podkladov spoločností Deloitte, EY a PwC
foto: The Principal Hotel, Hotel Chocolat

Mohlo by vás zaujímať
Trendy hotelového odvetvia I. časť
Trendy hotelového odvetvia III. časť
Trendy hotelového odvetvia IV. časť
Trendy hotelového odvetvia V. časť