V súčasnosti je veľa ľudí, ktorí trpia rôznymi intoleranciami na potraviny. Je to dané hlavne chémiou v potravinách, stravou, ktorou kŕmia zvieratá, postrekmi a celkovým životným štýlom. Najčastejšie sa jedná o intoleranciu na lepok, mliečne produkty, chémiu v potravinách, alebo histamínovú intoleranciu.

 

tacos 1613795 340

 

Lepok už nemusí byť problém, dá sa nahradiť jednoducho a chutne

Lepok nepredstavuje až taký veľký problém, pretože v súčasnosti je veľa chutných potravín, ktoré ho nahradia. Ľudia s intoleranciou na lepok veľmi dobre znášajú ryžu, pšeno, quinou, pohánku a kukuricu. Výber je naozaj veľký. Cestoviny nemusia byť iba tradične pšeničné, pretože veľmi chutné sú ryžové, či kukuričné, alebo pohánkové. Dokonca sú i bezlepkové ovsené vločky. Ak sa stravujete v reštaurácii, treba vždy upozorniť na to, že máte bezlepkovú diétu. Dnes sú reštaurácie, v ktorých si môžete dať bezlepkovú pizzu, či chutný obed bez pšenice.

 

fried rice 3023040 340

 

Intolerancia na mlieko

Bola vám zistená intolerancia na mliečne produkty? Ako sa dajú chutne nahradiť mliečne výrobky? Mliečne produkty zanášajú hlavne hrubé črevo a nie sú vhodné pre ľudí, ktorí trpia pľúcnymi problémami. Máte chuť na syr? Tak vyskúšajte syr z kokosového tuku, naozaj budete prekvapený jeho chuťou. Výber je veľký, v ponuke je alternatíva klasického eidamu, mozzarely, goudy, cheddaru, parmesanu, či iných. Klasické mlieko nahradíte rastlinným. I tu je z čoho vyberať. Mandľové, sójové, kokosové , ryžové a iné mlieka sú oveľa zdravšie. Aj rastlinné jogurty majú svoje čaro, len treba nájsť ten správny, ktorý vyhovie vašim chutiam. Najdostupnejšie sú sójové, kokosové, ryžové a mandľové jogurty. A to biele i ochutené. Bez mliečne jogurty sa stávajú čím ďalej , tým viac obľúbenými potravinami.

 

chia 3297309 340

 

 Vhodnou náhradou mliečnych produktov je i tofu a tempech. Tofu je sójový syr vyrobený vyzrážaním sójových bôbov pomocou morskej soli Nigari. Môžete ho kúpiť biele, marinované, údené, bylinkové, zeleninové, cesnakové, s morskou riasou ale nájdete i iné príchute. Použiť sa dá ako náhrada za tvaroh. Tempech je veľmi výživný sójový produkt, vyborený z bakteriálnej kultúry s vysokým obsahom kvalitných bielkovín, minerálnych látok i vitamínu B. Oba produkty sa hodia do studenej i teplej kuchyne.

 

tofu 1478696 340

 

Histamínová intolerancia
Ak vám doktor stanoví histamínovú intoleranciu, nezúfajte. Je to ochorenie, ktoré sa dá vyliečiť. Najdôležitejšie je vynechať hlavné spúšťače, ktoré oslabujú organizmus. Sú to rajčiny, chémia v potravinách a cukor. Pri tejto diagnóze je  oslabené tenké črevo. Histamínová intolerancia je veľmi individuálna diagnóza, čo jednému škodí, môže druhý bez problémov stráviť. Niektorí histaminici znesú i sóju, či pomaranče a iní s tým majú problém. Najdôležitejšie je očistiť si telo a postupne zaradovať do jedálnička aj ostatné potraviny. Nič nepokazíte ryžou so zeleninou. Teda bez rajčín. Z ovocia je bez problémov ovocie nášho pásma, ale aj to si treba odsledovať. Vyhýbať by ste sa mali hlavne tropickému ovociu, čokoláde a všetkému, kde sú použité kvasnice. Z orechov bývajú problematické najčastejšie  vlašské, ostatné sú viac tolerované. Vajíčka sú tiež problematické, ale i to je individuálne. Z mliečnych môžete tvaroh, mozzarellu, ricottu a cottage, ale pozor na syry typu eidam, či plesnivé syry. Varte si dlho varené zeleninové polievky, celozrnnú ryžu, pšeno, kukuricu a konzumujte zeleninu. Váš stav sa postupne zlepší. Dôležitá je zmena životného štýlu, a to hlavne bez chémie v potravinách, alkoholu a cukru. Histaminici majú veľký problém stravovať sa v reštaurácii, pretože nevedia, čo jedlo obsahuje. Stačí dať do polievky nejaký bujón, či chémiu a hneď je problém. Ak sa stravujete v reštaurácii, vyberte si ryžu so zeleninou.

 

 

Text: LD
Foto: Pixabay