14.7.2016

Ak sa povie víno, každý z nás si predstaví lahodný mok, ktorý osviežuje a prináša dobrú náladu. Aká je však jeho cesta z vinice na náš stôl? Jednou z možností ako to zistiť, je zúčastniť sa vínnej cesty, ktorej znakom je zážitok v autentickom prostredí, s vínom v hlavnej úlohe...

 

Vínny turizmus ako forma cestovného ruchu založená na víne a vinohradnícko-vinárskej tradícii je v Európe rozšírený napríklad v Rakúsku, Maďarsku, Českej republike, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Nemecku a aj na Slovensku. Jeho prvotným cieľom je získanie komplexného zážitku pri stretnutí s vínom v autentickom prostredí. Jedným z produktov vínneho turizmu sú vínne cesty alebo putovanie vinicami (pešo, na bicykli...) s návštevou tradičných vínnych pivníc i moderných prezentačných stavieb a vinárstiev spojené s degustáciou vín, miestnych gastrošpecialít a s nákupom vína priamo od vinárov. V priateľskej atmosfére, pri osobnom kontakte s vinármi sa účastníci vínnych ciest zoznámia s príbehom vína, od jeho zrodu vo vinici, cez technologické spracovanie až po okamih, keď sa dostáva na náš stôl. Neskôr tieto vína vyhľadávajú v domácom prostredí, v gastronomických prevádzkach a vinotékach, čím priamo podporujú slovenských producentov.

 

VT3JPG

 

RAKÚSKE HEURIGEN

U našich susedov, v Rakúsku, je osvedčeným konceptom tzv. Heurigen. Ide o tradičnú akciu podobnú podujatiu „Deň otvorených pivníc“, ktoré sa koná na Slovensku a v Čechách. Rozdiel je v tom, že rakúski vinári majú otvorené pravidelne (najmä počas sezóny), alebo sa „v službe“ striedajú tak, aby vždy niektorá z pivničiek bola otvorená (spoznáte ju podľa venčeka z viniča zaveseného na dverách). Vo všeobecnosti býva súčasťou „vínnych akcií“ bohatý kultúrny program (koncerty, divadelné predstavenia, čítačky, exkurzie, prednášky, ochutnávky miestnych špecialít, plavby loďou...). Trendom je tvorba komplexných produktových balíčkov, ktoré vznikajú v spolupráci regionálnych subjektov a autorít. Okrem hlavnej  „vínnej témy“ ponúkajú  možnosť spoznať región aj prostredníctvom jeho ďalších atraktivít (návšteva pamiatok, múzeí, prehliadky miest...). Tieto, často viacdenné pobyty, podporujú nielen miestnych podnikateľov, ale prospievajú aj štátnej pokladnici.

 

2rs

 

Keďže víno sa rodí vo vinici, obľúbené sú aj podujatia priamo vo vinohradoch. Jedným z nich je produkt Združenia Malokarpatská vínna cesta „Deň vo vinohradoch“. V ostatnom čase sa obľube tešia i rôzne kurzy varenia, resp. párovania či snúbenia vína s jedlom alebo pochutinami (čokoláda), ako aj čoraz vyhľadávanejšie spojenie „Víno & Wellness“, pri ktorom sa využívajú blahodarné účinky vínnych produktov na telo i dušu prostredníctvom širokej škály procedúr.

 

Text: Alena Reháková v spolupráci so Združením Malokarpatská vínna cesta, Tokajská vínna cesta a Trnava Tourism 

Foto: Terra Parna, archív