Žijeme príliš krátko, aby sme pili zle víno. K takémuto poznaniu dospel počas svojho života znalec dobrého vína Peter Augustiňák. O víne a jeho pestovaní veľa premýšľal, diskutoval a keď sa rozhodol, že Slovákom sprostredkuje unikátne chute, jeho pozornosť sa obrátila na moravské vína. Nie však na bežné odrody, ale také, ktoré ani mnohým Slovákom veľa nehovoria.

 

aupetwine_dovoz morovaských vín_saber

 

„Sny sa plnia. Pred štyrmi rokmi som sa náhodou stretol s vinárom Pavlom Kosikom. On sa špecializuje na novošľachtené odrody ako Hibernal, Cabernet Cortis, Muskaris. Takéto odrody na Slovensku nikto nepestuje, pretože to chce určité podložie, ale aj čas, kým vyrastie prvá úroda. Bol som hotový z týchto vín,“ vrátil sa na začiatok svojho spojenia s moravskými vínami Peter Augustiňák.

Už pri prvom ochutnaní bol presvedčený, že tieto chute musí priniesť aj pod Tatry. Sadol do auta a vína z odrôd, ktoré boli vyšľachtene v 90-tych rokoch v Nemecku a sú rezistentné voči chorobám, začal ponúkať v slovenských predajniach a reštauráciách.

„Najskôr nás vyhadzovali z podnikov, ale postupne ochutnávali, spoznávali ich výnimočnosť a teraz je z nich bestseller,“ teší sa z toho, ako novošľachtené vína z Moravy zarezonovali medzi milovníkmi tohto nápoja.

Dnes je firma Petra Augustiňáka AupetWINE jedným z najväčších odberateľom Vinárstva Kosík, ktoré sa nachádza v obci Tvrdonice v okrese Břeclav na hranici zo Slovenskom. Vinárstvo vzniklo v roku 2003 pôvodne ako koníček majiteľa a dnes pestuje novošľachtené odrody v špičkovej forme. Toto vinárstvo v posledných rokoch celkom vyradilo herbicídy.

 

aupetwine_dovoz moravských vín_vianárstvo_kosik

 

Veľmi populárne pre svoje ekologické produkty sú aj vína z rodinného Vinárstva Čech z rovnakej obce. Vinárstvo založil a svojimi vínami preslávil Ján Čech, vinár telom i dušou. Hospodári na 25 hektároch vlastných viníc v režime BIO. Bio víno je vyrobené z ekologicky pestovaného hrozna bez použitia umelých hnojív, pesticídov a ďalších chemických látok. Bio víno má nižšiu hladinu siřičitanov ako klasické víno a je tiež označované ako organické.

„Na takéto víno reagujú najmä Poliaci. Sú úplne zbláznení do vegan vín. Zásobujeme niekoľko obchodov na hranici. Do tejto krajiny práve pripravujeme expanziu. V Poľsku sme pred dokončením registrácie vína,“ prezradil Peter Augustiňák o lákavom poľskom trhu, ktorý však vyžaduje aj pri predaji vína kolky.

 

edf

 

Peter Augustíňák neostal len pri moravských vínach. Spustil ďalšie obchodné projekty a viaceré nové onedlho spustí. Český a moravský trh ho zaujal natoľko, že tu na oplátku chcel priniesť kúsok Slovenska.

„V druhej vlne pandémie som nespravodlivo stratil prácu a mal som zrazu kopu času. Vymýšľal som si projekty. Morava ma uchvátila, premýšľal som, čo by som k nim priviezol. Skúsil som slovenské vína, urobil som cenník. Ale nemal som šancu. Slovenské vína sú drahšie a ťažšie sa presadzujú v Českej republike uchytiť,“ povedal majiteľ spoločnosti AupetWINE.

Nevzdával sa a ponúkol za riekou Morava slovenské destiláty, ktoré tam milujú. Do českých barov a obchodov priniesol s dcérskou spoločnosťou PANET WINE destiláty pálenice SABER z Brezna. Pri výrobe pálenky siaha rodinná firma po lokálnych surovinách, ručne zbieraných borievkach a čučoriedkach. Ich borovička je vyrobená z plodov borievok a vôňu lesa v sebe ukrýva destilát zo smrekových výhonkov.

„Firma Saber z Brezna vyrába smrekovičku, borovičku, čučoriedkovicu, drienkovicu a iné unikátne destiláty. Každý Čech, ktorý príde na Slovensko, si dá borovičku. Ale chcú to mať aj doma. Destiláty sme priniesli do darčekových predajní vo väčších mestách a do barov po celom území, lebo tam mladí žijú.“

AupetWINE je aj exkluzívnym dovozcom gruzínskych vín vyrobených metódou qvevri z vinárstva KONCHO. Takto označené vína boli vyrobené tradičnými metódami kvasením hrozna v keramických nádobách nazývaných qvevri. Okrem toho sú srdcovkou Petra Augustiňáka rumy aj na tomto poli chystá nový projekt.

„Na budúci rok pripravujem rumy vo vlastnej edícii. Dovezieme rum z Karibiku,“ odhalil ďalší z plánov.

 

Plány Petra Augustiňáka na najbližšie obdobie:

- prísť na trh s vlastnou značkou rumu, 

- dokončiť registráciu v Poľsku, 

- vstúpiť na slovenský trh s alkoholom 

 

Partneri 3 1

Partneri 3 2

 

Banner slogan

 

Text: BK
Foto: Vinárstvo Kosík, Saber
Viac na: aupetwine.sk