Čas, v ktorom si leto podáva ruku s jeseňou je nostalgické i pôvabné zároveň. Listy stromov sa začínajú sfarbovať do všetkých odtieňov hnedej a zlatej. Dni sa skracujú a vzduch je chladnejší, ale v kuchyni môžeme začať experimentovať s plodinami, ktoré toto obdobie vystihujú, sú zdravé i chutné zároveň.

 

hokkaido uvod 1

 

Kráľovnou jesennej gastronómie je tekvica Hokkaido. Ako napovedá jej názov, tekvica pochádza z Japonska, kde ju farmári pestovali a pestujú na ostrove Hokkaido. Postupne sa rozšírila do Ameriky a pred niekoľkými rokmi si získala obľubu aj v našej kuchyni.

Tmavooranžová cibuľovitá tekvica má neskutočné množstvo zdraviu prospešných látok. Od vitamínov A, C, E, B, K, aj betakarotén, železo, horčík, zinok, draslík, kyselinu listovú a pantotenovú i nenasýtené mastné kyseliny. Jej konzumácia je prospešná ako prevencia proti ochoreniam srdca a ciev, obličiek a močových ciest. Dobré jazyky hovoria, že má aj protirakovinové účinky. Skvelá informácie pre vyznávačov zdravého životného štýlu je aj to, že je nízkoenergetická a pomáha pri odvodňovaní a detoxikácii organizmu.

 

hokkaido úvod

 

Samé pozitívne fakty a informácie, tak už len pripraviť si z tejto zázračnej plodiny niečo naozaj chutné. Vzhľadom na to, že ide o tekvicu, ktorej chuť je jemne sladká s dochuťou orieškov a konzistencia krémová, dá sa z nej pripraviť predkrm, polievka, hlavné jedlo i dezert. Šupka hokkaida je tenká a obsahuje veľa vitamínov, takže ju nie je potrebné pred kuchynskou úpravou odstraňovať.

 

hokkaido polievka

 

Krémovú hokkaido polievku skúsila snáď už každá dobrá gazdiná. Základom je polievku s uvareným hokkaidom do hladka rozmixovať a jemne dochutiť muškátovým orieškom, dozdobiť tekvicovým olejom a opraženými tekvicovými semiačkami. Takisto pečené mesiačiky tekvice, pyré z hokkaida, rizoto či guláš sú ideálnymi tipmi na jej spracovanie.

 

hokkaido pečené

 

O niečo menej tradičné sú nápoje z hokkaida. Tak ak máte chuť, pripravte si studený smoothie drink z pár mesiačikov upečenej tekvice, banánu, acidofilného mlieka, medu a škorice. Je zdravý a organizmus zasýti na niekoľko hodín.

 

hokkaido drink

 

A naopak na zahriatie skúste uvariť hokkaido s mrkvou, pridajte pomarančovú šťavu, med a zázvor podľa chuti. Po rozmixovaní servírujte a pite čo najteplejšie. Prajeme dobrú chuť.

 

Text: Petra Adamcová

Foto: pixabay.com