Sú ideálnym terčom pre dlhoprstých. Hotely otvárajú svoje priestory pre stovky návštevníkov, poskytnú im súkromie a svoj vzťah s hosťom zakladajú na absolútnej dôvere. Príležitosť však robí zlodeja a vidina ľahko získaného lupu mení na hotelových „zločincov“ aj ľudí, ktorým by inak ani nezišlo na um ulakomiť sa na uterák, vešiak zo skrinky či baterky z diaľkového ovládača televízora. Na čo to potrebujú?

 

La Reserve Paris Suite Prestige 302 2

 

Niektorí sú presvedčení, že si v cene hotelového pobytu zaplatili aj vybavenie izby, iní rátajú s tým, že hotelový personál „zlodejčinu“ riešiť nebude, ďalší si pri odnášaní zariadenia hotela zvyšujú dávku adrenalínu a testujú odvahu. Nezaplatené suveníry však nie sú pre hotelové rozpočty zanedbateľnou položkou. Americká hotelová asociácia odhaduje, že v kufroch hostí skončí každý rok vybavenie za asi 100 miliónov dolárov.  

Solventnejšia klientela – väčšie škody 

Najčastejšie sa na prsty „tiežhostí“ z hotelových izieb lepia uteráky, župany, vešiaky a perá. No nepohrdnú ani príbormi, fénmi, televízormi, vankúšmi a dokonca aj matracmi. Jednoducho, nohy dostane všetko čo nie je napevno prichytené. 

Keď nedávno portál Wellness Heaven, ktorý recenzuje hotely a kúpele, zverejnil prieskum medzi takmer 1 200 štvor- a päťhviezdičkovými hotelmi o zozname kradnutých položiek,  dozvedeli sme sa veľmi zaujímavé fakty. 

Bežné vybavenie izieb mizne podľa očakávania viac v štvorhviezdičkových hoteloch. Prekvapí však zistenie, že z päťhviezdičkových hotelov sa kradnú drahé umelecké predmety, televízory, tablety či dokonca matrace. Je deväťkrát pravdepodobnejšie, že si hosť v päťhviezdičkovom hoteli odnesie televízor, ako v štvorhviezdičkovom. Presnejšie, z oslovených manažérov štvorhviezdičkových hotelov v prieskume len 1,3 percenta priznalo, že mali skúsenosť s krádežou televízora. V päťhviezdičkových už ukradnutý televízor riešilo 12 percent opýtaných. 

Znie to neuveriteľne, ale až osem percent hotelierov muselo v posledných dvoch rokov riešiť ukradnutý matrac z päťhviezdičkového hotela. No len jedno percento hotelov so štyrmi hviezdičkami priznalo, že ho v izbe po ubytovanom hosťovi nenašli.   

Výkonný riaditeľ Wellness Heaven Tassilo Keilmann pre BBC vysvetlil, že matrace ,,dostávajú nohy“ prevažne pod rúškom tmy. „Povedali mi, že sa to väčšinou stáva v noci, keď na recepcii nikto nie je. Niektoré hotely majú záznamy z bezpečnostných kamier, na ktorých je vidieť, ako matrac prevážajú vo výťahu," povedal Keilmann.

Menej pokusov o krádež v štvorhviezdičkových hoteloch vysvetľuje autor prieskumu tak, že mnohé z nich označujú cennejšie predmety, aby sa pri pokuse o ich odcudzenie spustil alarm. V päťhviezdičkových zariadeniach sa však táto praktika veľmi neuplatňuje. Zároveň je podľa Keilmanna menej pravdepodobné, že päťhviezdičkový hotel ohlási krádež na polícii alebo kontaktuje páchateľa. Nechce byť spájaný s kriminalitou.

 

1

 

Zlodeji podľa národnosti

Prieskum dáva nahliadnuť aj do duše hotelových hostí podľa ich národností. Nemcov a Britov označuje za nudných, pretože siahajú po bežnom vybavení. Okrem uterákov a županov sa zameriavajú predovšetkým na kozmetiku a toaletné potreby. Rakúšanom chutí hotelová káva a chcú si ju pripravovať aj doma, preto nemôžu odolať kávovarom. Pre Američanov sú objektom túžby vankúše a batérie, Taliani uprednostňujú ako  hotelový suvenír poháre na víno a Švajčiarov najviac láka fén. Správa hodnotí spôsob kradnutia Francúzov ako okázalý, pretože ich priťahujú najmä televízory a diaľkové ovládače. Holandskí hoteloví hostia sú zase praktickí. Medzi ich obľúbené položky patria žiarovky a toaletný papier.

Uteráky idú na dračku

Aké skúsenosti majú s dlhoprstými slovenskí hotelieri? Generálna riaditeľka Hotela Lomnica Zuzana Semanová v novootvorenom zariadení nemusela riešiť vážne prípady, ak prehliadneme zmiznutie hotelových kníh, reklamných či  informačných kartičiek.

Až neuveriteľne však znie údaj o ukradnutých malých toaletných froté uteráčikoch. Za minulý rok ich z hotela zmizlo 1 400 kusov. Strácajú sa na toaletách, ktoré sú verejne prístupné. „Hotel Lomnica má svojich externých a interných hostí. Keďže sa nachádza v centre Tatranskej Lomnice stane sa, že hostia idúci cez námestie používajú toalety na prízemí hotela ako „verejnú toaletu“. A tak evidujeme zvýšené krádeže toaletného papiera, toaletných froté uteráčikov. Z priestoru zmizla aj kvetinová dekorácia – orchidea v postriebrenom črepníku. Čapovanie mydiel a telových krémov z toaliet je už  bežnou praxou. Ale stalo sa  nám napríklad, že z výťahu z historickej časti zmizlo tlačidlo čísla poschodia. Niektorých externých hostí, ktorí k nám chodili pravidelne na toaletný papier sme už odsledovali a od momentu upozornenia sa u nás už neobjavili,“ hovorí o praktikách tatranských dlhoprstých Zuzana Semanová. Podotkla, že ubytovacie zariadenie sa pred zlodejmi chráni kamerovým systémom a na majetok i galerijnú expozíciu dohliada aj 24-hodinová služba súkromnej SBS spoločnosti. 

V  hoteli NH Bratislava Gate One svoj majetok i majetok hostí chráni  bezpečnostná služba, kamerový systém i alarm. Šéf hotela Jiří Kotulán tvrdí, že zrejme neexistuje ubytovacie zariadenie, ktoré by neriešilo prípad okradnutých hostí. Pravidelne prichádzajú aj na drobné krádeže z vlastného inventára. „Bežne mizne tovar z minibaru, ktorý hostia „zabudnú“ zaplatiť. Zmizli už aj župany, uteráky, lyžičky, šálky z izieb,  batérie z diaľkových ovládačov na televízor. Veľkou bizarnosťou bolo, keď mladá žena z Nemecka si vzala so sebou izbový telefón, svojou zostatkovou a nevyužiteľnou hodnotou takmer bezcennosť,“ spomenul Jiří Kotulán  jeden z prípadov.  

Nepoctivých hostí hotel kontaktuje, aby zistil dôvod ich správania a apeloval na ich morálku. „Hostia sa, samozrejme, nikdy nepriznajú a je veľmi ťažké a nákladné vymáhať ukradnuté veci späť,“ poukazuje Jiří Kotulán. Priznáva, že vo výnimočných prípadoch a pri škode, ktorá prevyšuje priestupok podľa zákona, treba do prípadu zaangažovať aj políciu. 

 

2

 

OPATRNOSTI NIKDY NIE JE DOSŤ

V prípade, ak došlo počas pobytu ku krádeži vecí, ktoré si hosť do hotela doniesol alebo si ich tu odložil, za škody na veciach je zodpovedný hotel. Občiansky zákonník hovorí o zodpovednosti prevádzkovateľa poskytujúceho ubytovacie služby za škodu na veciach, ktoré si ubytovaní do hotela priniesli.

Hotel by mal umožniť klientovi uložiť cenné predmety, peniaze, šperky alebo predmety vysokej finančnej, spoločenskej alebo duševnej hodnoty na bezpečnom mieste. Pokiaľ toto právo klient nevyužije, za prípadnú škodu spôsobenú stratou, zneužitím, poškodením, odcudzením alebo iným spôsobom zodpovedá hotel len v obmedzenej miere. Za klenoty, peniaze a iné cennosti hotel zodpovedá len do výšky 332 eur. Právo na náhradu škody zanikne, ak ho klient neuplatnil najneskôr do 15 dňa po dni, keď sa poškodený o škode dozvedel. Ak však hotelový personál prevzal peniaze, cenné veci, či doklady do hotelového trezoru, zodpovedá za ne bez obmedzenia.

Dnes je bežným vybavením v hotelovej izbe sejf. Hosťovi dáva istotu, že sa nemusí strachovať o svoje cennosti, peniaze, prípadne elektroniku. Sejfy sú vybavené núdzovým otvorením pomocou master kódu či trezorového kľúča, vďaka čomu hosť o svoj obsah nepríde ani vtedy, keď stratí kľúč alebo zabudne heslo.  

Skutočné príbehy: Aj toto sa dá z hotela ukradnúť

  • Kúpeľňové vybavenie – poriadnu dávku remeselnej zručnosti potrebovali hostia, ktorí z hotela ukradli kúpeľňové armatúry, sprchovaciu hlavicu, hydromasážnu sprchu, záchodovú dosku, odtokovú rúru. V  istom berlínskom hoteli zlodeji nepohrdli ani celým umývadlom. 
  • Klavírne krídlo – bizarný je zážitok hoteliera z Talianska: „Raz som prešiel vstupnou halou a všimol som si, že mi niečo chýba. Hneď na to som sa dozvedel, že traja neznámi muži v montérkach odniesli klavírne krídlo. To sa, samozrejme, nikdy nenašlo,“ napísal svoju skúsenosť. 
  • Označenia izieb – v istom anglickom hoteli nejaký vtipkár odstránil čísla z dverí hotelových izieb. „Všimli sme si to až vtedy, keď ďalší hosť nemohol nájsť svoju izbu,“ vracia sa ku kanadskému žartíku riaditeľ hotela.
  • Diviačia hlava – vo Francúzsku sa milovník prírody pokúsil ukradnúť vypchatú hlavu diviaka. No trofej sa mu nepodarilo získať. Mužovi však neskôr jeho priatelia splnili želanie. Diviaka odkúpili a darovali mu ho ako svadobný dar.
  • Lavičky v saune – „Kde si mám v saune sadnúť? Neviem relaxovať postojačky,“ posťažoval sa hotelovému personálu v zariadení blízko Salzburgu návštevník sauny. Až vtedy si zamestnanci hotela uvedomili, že niektorému z hostí sa zapáčili borovicové lavice v saune na terase natoľko, že im neodolal a odniesol si ich so sebou. 

Pripravil Branislav Koscelník foTo La Reserve Hotel & Spa, Paris; AdobeStock, Hotel Lomnica, Zdroj: Wellness Heaven