Trenčiansky hrad, košický Dóm svätej Alžbety alebo piešťanský barlolámač, to sú slovenské pamiatky a turistické zaujímavosti, ktoré sú nádherné, navštevované a všetkým dobre známe. Na Slovensku však máme aj menej populárne miesta, ktoré svojou historickou a kultúrnou hodnotou za nimi v ničom nezaostávajú. My vám dnes predstavíme 5 krásnych miest v rámci prešovského kraja, ktoré stoja za návštevu.

 

presov uvod

 

Lukov - Venécia - Kostol sv. Kozmu a Damiána

Gréckokatolícky drevený Kostol sv. Kozmu a Damiána pochádza z rokov 1708 a 1709. Architektonickou zvláštnosťou je vysunuté podstrešie okolo stavby stojace na vertikálnych stĺpoch. Tento jediný kostolík na Slovensku je podpivničený. V jeho interiéri prevažujú barokové prvky. Väčšia časť ikonostasu je z 18. storočia, avšak nachádzajú sa tu aj ikony zo 16. a 17. storočia. Je to trojdielny zrubový objekt postavený na kamennej podmurovke.

 

presov lukov severovychod

Foto: www.severovychod.sk

Gánovce

Najstarší známy obyvateľ Slovenska žil pod Tatrami pred viac ako 100 tisíc rokmi. Dôkazy o jeho existencii sa našli v travertínovej kope neďaleko Gánoviec, obce ležiacej pod Tatrami. Počas ťažby dekoratívneho travertínového kameňa sa tu v toku 1926 našiel nezvyčajný oválny kameň, ktorý bol sintrovým odliatkom mozgovej dutiny neandertálca. Slávny odliatok je dnes uložený v pražskom Národnom múzeu. Jeho vernú kópiu možno vidieť v stálej expozícii Slovenského národného múzea na Bratislavskom hrade s názvom Klenoty dávnej minulosti. Gánoveckému človeku je venovaná aj samostatná expozícia Podtatranského múzea v Poprade. Miesto nálezu odliatku sa však oplatí navštíviť aj dnes, pretože od travertínovej kopy na lúke je nádherný výhľad na tatranské končiare.

Ružbašské krátery

Turistickou atrakciou Spišskej Magury a najmä kúpeľov Vyšné Ružbachy sú viaceré krátery. Ružbašské krátery vznikli prepadnutím travertínových kôp vyzrážaných okolo minerálnych prameňov bohatých na vápnik. Priamo v meste sa nachádzajú štyri veľké a niekoľko malých travertínových kráterov. Najznámejší z nich je Kráter s priemerom 20 metrov a hĺbkou dva až tri metre, čo z neho robí aj najväčšie travertínové jazero na Slovensku. Ostatné ružbašské travertínové krátery sú suché. Za pozornosť stojí Kaplnkový kráter nazvaný podľa kaplnky stojacej na jeho okraji. Rozmermi 51 x 32 metrov a hĺbkou 4,5 metra je najväčším útvarom tohto druhu na Slovensku. Za zmienku stojí i kráter Smerdžonka, odkiaľ dodnes uniká oxid uhličitý, preto ho volajú aj Jama smrti.

 

presov ruzbachy kupele

Foto: www.severovychod.sk

Slovenské opálové bane

Krásne opály zo Slovenských opálových baní obdivuje celý svet a dnes sú banské diela vychytenou turistickou lokalitou a technickou pamiatkou. Tieto bane sa nachádzajú na území Slanských vrchov medzi obcami Zlatá Baňa a Červenica. Opálové bane boli známe po celom svete už od konca 16. storočia. Drahý opál, ktorý sa v nich ťažil si zvlášť obľúbili členovia rodiny cisára Napoleona. Cisárovná Jozefína nosila najslávnejší opál Oheň trójsky. Najväčší opál menom Harlekýn našli v roku 1775 na dne potoka v obci Červenica. Vážil 594 gramov a ohodnotili ho na 700 tisíc holandských guldenov. Dnes je uložený v prírodovednom múzeu vo Viedni. Je možné, že sa tu opál ťažil už počas rímskej doby. Zlatý vek opálových baní pri obci Červenica dnes pripomína zrekonštruovaný vchod štôlne Jozef. Slovenské opály sú na svetových trhoch vysoko cenené pre svoje jedinečné vlastnosti. Vynikajú tzv. opalescenciou, čiže dokonalou hrou farieb.

 

presov bane

Foto: www.severovychod.sk

Viadukt pri Hanušovciach

Vzácnou technickou pamiatkou a najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe je viadukt pri Hanušovciach na východnom Slovensku. Hanušovský oblúkový viadukt je dlhý 389,9 metra. Postavený bol v roku 1943. Krásne priehradové konštrukcie so skriveným spodným pásom boli posadené na rôzne vysokých pilieroch podľa svahu údolia, ktoré tento viadukt preklenuje. Najvyšší pilier viaduktu meria 28 metrov a jeho výška nad terénom je 40 metrov. Počas druhej svetovej vojny bol viadukt takmer úplne zničený. Táto vzácna technická pamiatka sa však dočkala rekonštrukcie a dnes slúži na trati medzi Kapušanmi a Vranovom spolu s niekoľkými ďalšími podobnými mostnými konštrukciami.

Pripravila: Petra Adamcová
Zdroj informácií: Travel Slovakia