Zrejme nikdy sme na v hotelierstve nezaznamenali toľko voľných pracovných miest ako v súčasnosti. Nové vrásky spôsobuje zamestnávateľom nielen znižujúci sa počet uchádzačov, ale aj ich rastúce očakávania.

 

human 740291 1920


Zamestnávateľ v hotelierstve chce nájsť nových ľudí na 3 voľné pozície. Napíše inzerát na portál Profesia.sk a keďže má v tomto biznise pomerne známe meno, ozve sa mu 117 uchádzačov. Mnoho odborníkov, ktorí poznajú súčasné časy na trhu práce, by reagovalo, že prvé dve vety tohto článku nemôžu byť realita. Spomínaná situácia ale nie je fikcia. Ide o nijako neprikrášlenú skutočnosť. Problém však je, že tento príbeh sa odohral ešte v roku 2014. 

Čísla voľných miest rastú, kam smerujú uchádzači?

Päť rokov. Tento časový horizont by mnoho ľudí nepovažovalo za obzvlášť dlhý. Už dnes však môžeme konštatovať, že trh práce nás učí, že ide o dobu, ktorá vie priniesť naozaj výraznú zmenu. Mnoho rečníkov by použilo známu frázu „obrat o 180 stupňov“. V roku 2014 zverejnili firmy v oblasti cestovného ruchu, gastra a hotelierstva na najväčšom pracovnom portáli na Slovensku Profesia.sk zhruba 7-tisíc pracovných ponúk. Aký bol vtedy záujem ľudí? Na jeden pracovný inzerát zareagovalo svojím životopisom približne 40 uchádzačov.

Mnoho odvetví zažilo vrchol hľadania novej pracovnej sily v roku 2017. Aj z tohto dôvodu bol už počet pracovných ponúk v roku 2018 o niečo nižší. Pre cestovný ruch, gastro a hotelierstvo to však neplatí. Môžeme tak pozorovať, že záujem o nových ľudí tu neubúda, naopak, skôr rastie. Vlani bolo na Profesia.sk uverejnených rekordných 13 517 pracovných príležitostí v tomto odvetví. Prvý polrok tohto roka pritom priniesol na portál ďalších 7-tisíc ponúk. Ak sa pozriete o pár riadkov vyššie, zistíte, že ide o rovnaký počet ponúk, na ktorý potrebovali zamestnávatelia v roku 2014 všetkých 365 dní. V roku 2019 im tak na to stačila už len polovica.

 

chef 939437 1920

 

To, čo spoločnosť vyzdvihuje ako úspech, doslova likviduje firmy

Táto správa je pre veľké množstvo Slovákov upokojujúca. Ústredie práce každý mesiac na svojej pravidelnej tlačovej konferencii oznamuje, že miera nezamestnanosti dosiahla opäť a opäť svoj rekord. To, že sa toto číslo znižuje však spôsobuje, že na ponuky práce zareaguje stále menej ľudí. Zo spomínaných priemerných 40 uchádzačov reagujúcich na 1 ponuku v roku 2014 sa počet znížil na aktuálnych 16.

Na koho sa však môžu spoľahnúť zamestnávatelia, ak sa táto situácia bude prehlbovať? Minulý školský rok mala napríklad Hotelová akadémia Mikovíniho 146 absolventov denného štúdia. O tom, že mnoho z nich nekončí v práci, ktorá by súvisela so štúdiom, sa už hovorilo veľa. Po strednej škole tak nesmerujú na trh práce, ale púšťajú sa do vysokoškolského štúdia. Profesia robila tento rok analýzu, ktorá ukázala, že naše univerzity prinášajú viac vysokoškolských absolventov, ako je potrebné. Kým magisterský, či inžiniersky titul vyžaduje zhruba 8 percent ponúk, maturitu až 38 percent. Vysokoškolských odborov však máme pomerne veľa a demografická krivka spôsobuje, že maturanti, ktorí sa prihlásia, bojujú s nižšou konkurenciou. Preto majú omnoho väčšiu šancu stať sa vysokoškolákmi.

Zmrzlinár ako jedna z najohrozenejších pozícií?

Vzhľadom na to, že nervozita u zamestnávateľov za posledné mesiace stúpla, vláda sa pred rokom rozhodla zjednodušiť podmienky pre zamestnávanie ľudí z tretích krajín. Ústredie práce zverejnilo zoznam ohrozených pozícií, pri ktorých mohli firmy využiť túto možnosť. Skutočnosť, že sa do tohto zoznamu dostal zmrzlinár/ka, však priniesla úsmevné pochybnosti nad zvolenou metodikou.

 

soft ice cream 3386307 1920

 

Realitou však je, že odvetvie cestovný ruch, gastro a hotelierstvo nie je zďaleka jediným, ktoré trápi nedostatok záujmu uchádzačov o nové pracovné miesta. Ak sa pozrieme na pozície, o ktoré majú Slováci najväčší záujem, ide najmä o administratívu, či marketing. Keďže príležitostí je momentálne viac, o túto prácu sa uchádzajú aj tí, ktorí by sa možno 5 rokov dozadu neodvážili.

Práca na atraktivite zamestnania a zamestnávateľa

Priemerná mzda na pozíciách v hotelierstve predstavuje podľa mzdového porovnávača Platy.sk 720 eur v hrubom. Hoci nejde o odvetvie, ktoré by bolo z pohľadu ponúkaných miezd obzvlášť atraktívne, mnoho ľudí, ktorí tu aktuálne pracuje alebo pracovalo sa zhodne, že nejde o hlavný problém, ktorý ľudí často odrádza. Hotelierstvo totiž na Slovensku predstavuje jedno z najkritickejších odvetví, v ktorom sa vyskytuje takzvané „vyplácanie na ruku“.

Aj v tomto sektore ale existuje mnoho zamestnávateľov, ktorí svoju atraktivitu nestrácajú. Dôležité je vedieť, čo chcú ľudia a čo ponúka konkurencia. Spoločnosť Profesia dlhodobo spolupracuje so zamestnávateľmi, ktorým dodáva dáta z trhu práce na mieru. Pre firmy je obzvlášť dôležité, aby držali krok s dobou. Je preto správne sledovať, aké benefity, či podmienky ponúka svojim zamestnancom konkurencia a tiež, kde je najväčší potenciál nájsť ľudí, ktorých firma hľadá.

Zamestnávatelia by však nemali podceňovať nielen nové náborové kampane, ale aj zvyšovanie lojálnosti súčasnej pracovnej sily. Hoci mnoho ľudí si myslí, že jediným spôsobom udržania zamestnancov je zvýšenie platu, čo môže byť pre mnohých zamestnávateľov niekedy nemožné. Existujú aj iné, pomerne efektívne metódy. Naše prieskumy a analýzy totiž ukazujú, že tak ako sa mení trh práce, menia sa aj požiadavky uchádzačov. Najmä hotelierstvo má pomerne veľké možnosti na poskytovanie zaujímavých nefinančných benefitov pre svojich pracovníkov, či vytváranie príjemného pracovného prostredia. Práve to sú veci, ktoré dnes tvoria imidž značky. Na tvorbu dobrého mena určite nezabúdajte! Pomôže vám nielen odlíšiť sa od menej profesionálnych zamestnávateľov, ale taktiež vám môže priniesť vyššie počty ľudí, ktorí sa budú zaujímať o prácu u vás.

Text: Profesia.sk
Foto: Pixabay
Viac na: Profesia.sk