Liptáčka Jana Cicmanová (na fotografii uprostred) šla za svojím snom, ktorý ju doviedol do Francúzska. Tu sa spoznala so svojím manželom a zakrátko sa začal písať ich spoločný príbeh ručnej výroby glóbusov.

 

Globusy Nas Team Alain Jana a Milo Cécile

 

Ako sa Slovenka dostala do Francúzska?

Dalo by sa povedať, že moja cesta do Francúzska sa začala, keď som mala šestnásť rokov, na ružomberskom gymnáziu. Na hodine environmentalistiky nám pani profesorka Boháčová rozprávala o klimatických zmenách a o tom, aké následky budú mať na našu planétu. Odvtedy som začala snívať o povolaní, ktoré by mi dovolilo proti tomuto fenoménu bojovať. Počas štúdia som sa dozvedela o asociácii, ktorej cieľom je urýchliť energetickú tranzíciu v európskych mestách. Sídlo má v meste Besançon vo Francúzsku. Poslala som si prihlášku na stáž a prijali ma! Dlhá cesta do Francúzska sa zmenila na ešte dlhší pobyt a už tu žijem sedemnásty rok...Tu som spoznala môjho manžela Alaina, ktorý prišiel do Besançon študovať geografiu a neskôr sa stal profesorom geografie a kartografie na parížskej Sorbonne. To je začiatok nášho príbehu. Vtedy sa nám ani nesnívalo o tom, že by sme jedného dňa založili manufaktúru na ručnú výrobu glóbusov...

Čo vás priviedlo k ručnej výrobe glóbusov?

Alain už na Sorbonne pracoval niekoľko rokov, keď jedného dňa natrafil na reportáž o ručnej výrobe glóbusov. Kdekoľvek sa dnes pozriete, všade vidíte glóbusy z plastu, pravdepodobne vyrobené v Číne. Dovtedy nám ani nenapadlo, že by to mohlo byť inak! Začal teda hľadať informácie o existujúcich remeselníkoch a umelcoch, ktorí by glóbusy vyrábali tradičnou metódou ako v 16. storočí. To, čo zistil, sa nám zdalo bláznivé. Písal sa rok 2016 a vyzeralo to tak, že takýchto výrobcov je na celom svete menej ako prstov na jednej ruke. Vo Francúzsku sa toto remeslo úplne vytratilo v 50. – 60. rokoch. Pre Alaina bolo toto zistenie ako „blesk z jasného neba", na ktorý všetci tak trochu čakáme a povedal si : „Toto je povolanie, ktoré chcem robiť celý život a žiadne iné." Spájalo totiž v sebe dve veci, ktoré miluje: geografiu a ručnú prácu.

 

Globusy 21cm farba Bagan



Aké boli začiatky výroby glóbusov?

Ťažké, ale vzrušujúce! Môj manžel zistil, že ani na internete, ani v knižniciach, ani v archívoch neexistuje žiadny návod na to, ako sa glóbus vyrába. A z tých pár výrobcov, čo tu ešte zostali, nechcel, samozrejme, nikto prezradiť svoje výrobné tajomstvo. Neverili by ste, ale už len ručná výroba dokonalej gule, ktorá nevyzerá ako zemiak, nie je vôbec jednoduchá. Bohužiaľ, nestačilo nafúknuť plážový balón, obaliť ho sadrou a nalepiť naň mapu. Hoci aj to skúšal. Musel teda na všetko prísť sám. Vhodné materiály. Nástroje na výrobu. Matematický vzorec, ktorý by umožnil preprogramovať plochú mapu na časové pásma. Najefektívnejší proces výroby. Bezsenné noci a márne pokusy a omyly v našej pivnici, ktorá sa stala jeho prvým ateliérom, trvali zhruba rok. Až potom sa dopracoval k produktu, ktorý sa odvážil niekomu ukázať. Aj to iba rodine a kamarátom. Ale ich prvé reakcie boli úžasné a veľmi ho povzbudili, aby v tom pokračoval. Glóbus dal ďalší glóbus, slovo dalo slovo, a pomaličky začali o ňom hovoriť miestne médiá. Neskôr národné. O glóbusy už nemali záujem len priatelia, ale aj klienti, ktorých sme nepoznali, z opačného konca Francúzska, zo Švajčiarska, z Belgicka… Alain sa teda rozhodol dať na Sorbonne výpoveď a pustil sa plnou parou vpred. Založil Globe Sauter & Cie – prvú (po niekoľkých desaťročiach) manufaktúru na výrobu glóbusov vo Francúzsku.

Čím sú ručne vyrábané glóbusy špecifické, čo je pri ich výrobe najzložitejšie?

Výroba každého glóbusu je skutočnou výzvou najmä preto, lebo vyžaduje vysokú presnosť. Nemôžeme vám síce prezradiť všetky tajomstvá, ale radi vám prezradíme základné kroky výroby. Na výrobu glóbusu potrebujeme najskôr guľu. Tá musí byť čo najdokonalejšia, lebo každú čo len najmenšiu chybu spôsobenú pri liatí sádry treba vynásobiť Ludolfovým číslom π. Predstavte si, že odchýlka 1 mm môže spôsobiť rozdiel v priemere gule až 3,14 mm! Rozdiel sa zdá maličký, ale stačí na to, aby bol viditeľný a úplne znemožnil nalepenie časových pásiem na guľu. V Globe Sauter sú glóbusy vyrobené zo sadrového odliatku. Prečo? Sú odolnejšie pri manipulácii a ich váha dáva pocit, že máte skutočne v rukách Zem! Nasleduje tvorba mapy a koláž. A sme v srdci výroby glóbusov. Umenie tohto remesla spočíva najmä v schopnosti opatrne nalepiť papierové časové pásma na guľu tak, aby sme ich nepoškodili, nedeformovali a vzájomne neprekryli. Príležitostí, keď sa to môže stať, a teda nedokončiť cestu okolo sveta, je totiž neuveriteľne veľa. Posledná etapa dáva našim glóbusom život a robí ich výnimočnými. Maľujeme ich extra jemnými akvarelovými farbami. Prečo táto zdĺhavá a chúlostivá procedúra? Predovšetkým preto, lebo samotný princíp difúzie akvarelovej farby vo vode nám umožňuje získať odtiene, ktoré sa najviac približujú prirodzenému kontaktu oceánu s pobrežím. Takéto degradované farby sa nedajú dosiahnuť digitálnou technikou. A tiež preto, lebo rôzne farebné variácie, ktoré touto metódou dosiahneme, robia každý glóbus jedinečným. Nakoniec na farbu nanesieme niekoľko vrstiev laku, ktorý farebné pigmenty chráni a pomáha im lepšie odolávať času.

 

Globusy Certifikat povodu

 

Aké druhy glóbusov vyrábate? O ktoré z nich je najväčší záujem? Kam ich dodávate?

Začínali sme modernými pozemskými glóbusmi so súčasnou kartografiou. Tieto zostávajú naším najpredávanejším produktom. Krajiny, ktoré sme objavili počas našich ciest po svete, nás inšpirovali pri tvorbe farebných paliet. Každá z nich je pomenovaná podľa miesta s osobitou atmosférou, ktorú sa snažíme farbami evokovať: Caibarien na Kube, Bagan v Mjanmarsku, Nest Point v Škótsku a ďalšie. Mnohí klienti si želajú glóbus personalizovať. Na mapu vieme pridať mesto, kde žijú, itinerár ich najkrajších ciest, obrázky morských príšer, imaginárne ostrovy pomenované podľa ich detí, citácie či dokonca rodinný erb. Nápadov na tvorbu vlastného glóbusu je nekonečne veľa... V ponuke máme aj nebeské glóbusy.

 

Globusy Akvarel nebesky 21cm

 

Pred rokom, keď sa narodil náš vytúžený syn, chcel manžel pre neho vyrobiť ako darček takýto jedinečný glóbus. Sú na ňom zobrazené všetky súhvezdia (aj také, o ktorých sme doteraz netušili) a planéty Slnečnej sústavy sú v takej pozícii, v akej boli vo chvíli, keď sa narodil. Sú na ňom zobrazené dátumy narodenia dieťatka aj rodičov. Jeden klient nám povedal, že je to veľmi poetický rodný list. Ale dá sa na ňom naveky zachytiť akýkoľvek iný silný životný moment. A napokon, vytvorili sme aj glóbus Mesiaca a glóbus Zeme ako sme ju poznali v čase renesancie. Všetky glóbusy ponúkame v rôznych veľkostiach, od najmenších s priemerom 21 či 32 cm, po tie najväčšie s priemerom 50 cm a dokonca 80 cm, ktorý sa na trhu takmer nedá nájsť. V našom ateliéri kreslíme a vyrábame aj rôzne podstavce z dubového dreva z miestnych lesov. Glóbusy dodávame najmä klientom z Francúzska, Belgicka a zo Švajčiarska, ale radi by sme potešili našimi výrobkami aj klientov z iných krajín. Informácie o našich produktoch nájdu záujemcovia na webovej stránke www.globesauter.fr

Stretli ste sa aj s nejakou špeciálnou požiadavkou?

Tá najšpeciálnejšia bola určite požiadavka vyrobiť glóbus pre film Amundsen od nórskeho režiséra Espena Sandberga. Viaže sa k nej zaujímavý príbeh: Jedného dňa Alainovi zazvonil telefón. Niekto sa ho po anglicky pýtal, či je to on, kto vyrába ručne glóbusy a či by vedel vyrobiť aj glóbus s mapou zo začiatku 20. storočia, ale nie zo sádry, ktorú zvyčajne používame, ale zo skla. A či by ich mohol dodať za týždeň... Doteraz nevieme, ako sa filmový tím, ktorý bol sčasti český, lebo sa filmovalo aj v Prahe, dozvedel o Globe Sauter & Cie. Výzvu sme prijali. Z Česka nám dodali sklené gule, ktoré vyfúkal miestny remeselník a ktoré, úprimne, neboli celkom guľaté. Alain si šesť dní lámal hlavu nad tým, ako glóbus vyrobiť, ale na siedmy deň sa mu to podarilo... Glóbus sme dodali načas, a potom sme už nemali od klienta žiadne správy. Ani slovko o tom, či prišiel celý, či im vyhovuje, či ho naozaj vo filme použijú. Takmer po roku premietali v kinách film. Išli sme sa naň pozrieť a ako na ihlách sme čakali na scénu, v ktorej Amundsenov otec svojim synom ukazuje starý glóbus, ktorý neskôr samotného Amundsena motivoval k jeho objavom a dobrodružstvám. Zrazu sa tá scéna začala. Amundsenov otec zdvihol nad hlavu svetelný glóbus – a bol to on! Glóbus z nášho ateliéru! Bol to úžasný pocit vidieť ho na plátne. Boli sme hrdí, že sa nám to podarilo!

Druhá špeciálna požiadavka, ktorá nás nesmierne potešila, prišla zo slávneho zámku Amboise na rieke Loire. Objednali si unikátny model s renesančným vzhľadom. Pre tento glóbus s priemerom 50 cm sme vytvorili mapu vernú poznatkom zo 16. storočia, keď prebiehali veľké objavy v oblasti geografie. Je zasadený do masívnej mosadznej obruče v dubovom stole, po obvode ktorého je kalendár zobrazujúci 12 znamení zverokruhu. Glóbus sa nachádza v izbe samotného kráľa a naozaj vyzerá, akoby tam bol od tých čias!

 

Globusy Amboise kralovska izba

 

Aké máte plány s ručnou výrobou glóbusov?

Mnohí klienti nám hovoria, že naše glóbusy sú poetické predmety, ktoré im dovoľujú snívať a vracať sa do detstva (asi preto, že mnohí z nich mali doma glóbus, keď boli malí). Radi by sme iniciovali partnerstvá s dizajnérmi a umelcami, ktorí majú nadanie spraviť bežné predmety ešte krajšími a originálnejšími. Vytvorili by sme tak špeciálne kolekcie, ktoré by odrážali ich vlastný vnútorný svet a ktoré by oslovili nových klientov. Tiež by sme chceli spolupracovať so vzdelávacími inštitúciami a vytvoriť sériu výstav na zvyšovanie povedomia o klimatických zmenách či ťažbe vzácnych kovov a ich strategickom význame pre ľudstvo. Výhoda glóbusu je, že na ňom môžeme symbolicky zobraziť takmer všetko, na čo si pomyslíme. Nie je len dekoráciou, ale plní aj edukačné účely.

Žijete vo Francúzsku, chodievate aj na Slovensko?

Áno, tak často ako sa len dá. Na prázdniny za rodinou do Liptova, za kamarátmi, na túry po horách s naším slovenským čuvačom Belou a už sa nám podarilo ísť aj na festival Pohoda. No a akokoľvek dlho na Slovensku zostaneme, vždy sa nám to zdá príliš krátko...

 

 

Čím je život vo Francúzsku iný ? Čo vám tam chýba a čo, naopak, vo Francúzsku oceňujete?

Čo mi tu najviac chýba, je, samozrejme, moja rodina a priatelia, ale aj (česko) slovenské filmy, divadlo a koncerty. Keď nedávno zomrel Milan Lasica a Miro Žbirka, bolo mi strašne smutno. Mala som pocit, že som zmeškala všetky ich úžasné predstavenia, ktoré sa už nikdy nezopakujú. A ja som tak ďaleko. Poplakala som si. Čo sa mi tu veľmi páči, je, že po práci ľudia uprednostňujú spoločné rozhovory a večere pred televíziou. Že sa stále zaujímajú o to, čo sa okolo nich deje, a keď sa im to nepáči, hneď sa ozvú. Existuje tu nespočetné množstvo asociácií a neziskových združení, ktoré sa snažia pomôcť tým, čo pomoc potrebujú. Manuálna práca je náležite cenená a dá sa z nej vyžiť, ak je človek šikovný a nadaný.

Pripravila: Alena Reháková
Foto: Globe Sauter & Cie