Dnešná technologicky pokroková doba prináša nové výzvy pre spoločnosť. Ani oblasť cestovného ruchu nezostala nepovšimnutá. Prechádza totižto rozsiahlou digitalizáciou všetkých procesov v hotelierstve.

 

asseco titulka siva

Paradox doby: potreby hostí zostávajú nemenné, mení sa len vývoj prístupu k nim. Hotelieri tak pracujú s čoraz dômyselnejšími technológiami, ktoré uspokojujú zákazníkov.

Foto: Bozarthfornell Architects

 


 

Dnešná technologicky pokroková doba prináša nové výzvy pre spoločnosť. Ani oblasť cestovného ruchu nezostala nepovšimnutá. Prechádza totižto rozsiahlou digitalizáciou všetkých procesov v hotelierstve. Táto revolúcia v hotelierstve predznamenáva silnú inovačnú vlnu, zintenzívnenie využívania nových technológií a celkovú transformáciu hotelierstva a gastronómie: zmenu pravidiel hry. "Do popredia sa dostáva výraz  Hospitality 4.0 alebo Hotelierstvo 4.0, ktorý sa úzko spája s pojmom Priemysel 4.0, označujúcim štvrtú priemyselnú revolúciu. Tá so sebou prináša internetizáciu procesov, respektíve tzv. nový, vylepšený smart priemysel," vysvetľuje Július Kolocsányi zo spoločnosti Asseco Solutions.

 

 


 

Zľavy viac neplatia

 

Potreba hotelového hosťa pritom zostáva stále rovnaká: vyhľadať si ubytovanie, vykonať rezerváciu a absolvovať príjemný pobyt. Prístup sa však začína meniť nielen na strane hosťa, ale aj hoteliera. Je to, samozrejme, podmienené zmenou dopytu a ponuky na trhu. V súčasnosti hotelieri už využívajú možnosti, ktoré im ponúka technologizácia spoločnosti, predovšetkým je to online marketing. Prevádzkovatelia ubytovacích a stravovacích zariadení venujú viac času, úsilia a aj financií svojej online ponuke. Naučili sa pracovať s webovou stránkou. Vedia, že ju potrebujú optimalizovať, pracujú so sociálnymi sieťami, poznajú mechanizmus spolupráce s OTAs (Online Travel Agencies) a ďalšími online kanálmi. Zefektívňuje sa využívanie vernostného systému, ktorý už nie je len jednoduchým poskytovateľom zľavy kvôli zvýšeniu obratu a tržieb, ale stáva sa sofistikovaným marketingovým a obchodným nástrojom v rukách hoteliera. Vďaka tomu hotelier získa kvalitnú databázu hostí, s ktorou môže vytvárať forecast aktivít pre stálych hostí.

 

 

Adam Engler Photography

asseco digitalizácia svet titulka

 

 

 

Zmena je zmena

 

Technika predaja v cestovnom ruchu sa posúva na vyššiu úroveň. Prichádza tzv. systém riadeného dopytu. Hotel si sám určuje kto a kedy bude aktuálnou cieľovou skupinou. Dynamizuje sa segmentácia trhu s cieľom zvýšenia (resp. udržania) obsadenosti. Tajomstvo úspechu spočíva v správnej kombinácii dostupných parametrov. Online marketing prestáva byť celoplošný. Sociálne siete nie sú v dnešnej dobe tým najvhodnejším kanálom komunikácie, pretože zákazník sa naučil filtrovať prijímanie ponúk – reklamy. Strana ponuky si musí nájsť cestu, ako udržať komunikačný kanál otvorený, preto je potrebné do neho vkladať informácie, ktoré sú pre hosťa nevyhnutné pre rezerváciu ubytovania. Tak sa hotelierovi otvára možnosť „naservírovať“ hosťovi marketingový balíček. Pri tomto kroku je však potrebné byť opatrný. Ponuka musí byť nielen pestrá a konkurencieschopná, ale predovšetkým dynamická. Hotelier je nútený obmieňať obsah, aby udržal záujem hosťa. Tento komplexný balík funkcií by mal spĺňať moderný hotelový systém. Ten dovoľuje flexibilne meniť personalizovaný marketingový balíček hosťa v čase i v obsahu.

 

 


 

 

"Online marketing prestáva byť celoplošný.

 

Ani sociálne siete nie sú v dnešnej dobe tým

 

najvhodnejším kanálom komunikácie.

 

Zákazníci sa už naučili filtrovať."

 

Július Kolocsányi, Asseco Solutions

 


 

 

Cenové stropy 

 

Moderné hotelierstvo prináša nutnosť pracovať s dynamikou ceny ubytovania. Je dôležité mať priestor a možnosť meniť cenovú politiku v cykloch, či už mesačne, týždenne alebo aj niekoľkokrát za deň v závislosti od dopytu a ponuky na trhu. Kto dnes pracuje s fixnými cenami ubytovania, je z hľadiska konkurencie veľmi zraniteľný. Asseco HOREC ponúka hotelierovi prostredníctvom svojich nástrojov pre cenotvorbu možnosť vytvárať napríklad cenové profily, kde sa určuje cena ubytovania na základe parametrov ako je dĺžka pobytu alebo obdobie pobytu bez zásahu recepcie. "Posúvame však možnosti ďalej tým, že automatizujeme aj nadväzujúci výber zliav a služieb ako sú raňajky alebo polpenzia. Čoraz viac využívaným nástrojom sa stáva tzv. flexirate, alebo dynamická cena ubytovania, ktorú stanovuje samotný hotelier," informuje Július Kolocsányi a ďalej objasňuje: "Je to sofistikovaná „pokrová hra“, kde sa cena určuje podľa obsadenosti a rôznych externých faktorov. Sleduje sa situácia na trhu, to znamená, dopyt, správanie konkurencie, ale i ďalšie faktory ako napríklad prebiehajúce podujatia v okolí hotela, ekonomické a politické udalosti a podobne. Od hotelového systému sa očakáva, že bude vedieť flexibilne a promptne reagovať na pokyny hoteliera."

 

 

Čisté štatistiky a extra riešenia

 

 

Ceny ubytovania totiž musia alebo naopak nesmú byť navzájom naviazané. Pracuje sa s balíkmi služieb, kde okrem ubytovania figurujú stravovacie, wellness a ďalšie služby. Zároveň je potrebné udržať štatistiky ubytovania "očistené“ od spomenutých služieb. Variácií je mnoho a požiadavky trhu sú čoraz náročnejšie. Na tomto poli urobil vývojový tím Asseco Solutions naozaj obrovský kus práce a v súčasnosti je skutočne v pozícii „vzorového hoteliera“, to znamená, že vie svojmu klientovi ponúknuť niečo extra nad rámec jeho očakávaní.

 

 

 Adam Engler Photography

asseco engler

 

 

Update hosťa

 

Centrálna databáza hostí je nástrojom, prostredníctvom ktorého vie hotelový systém priniesť efektivitu a komfort pre hoteliera. Asseco Solutions si to uvedomuje, a preto rozvíja nové funkcionality práve v tejto oblasti. Komplexne a sofistikovane riadená databáza hostí tvorí v úzkej spolupráci s vernostným systémom nový digitalizovaný „mozog“ hotelového systému Asseco HOREC. A to nielen v ponímaní riadenia recepcie, ale aj manažmentu celého operatívneho rámca hotela, či už dovnútra alebo smerom von, k zákazníkom. Táto databáza naviac spracúva dáta, ktoré dokáže následne využiť v oblasti marketingu, obchodu, štatistiky, reportingu a, samozrejme, forecastu. Maximalizuje sa personalizácia profilu hostí. Ponuka je šitá na mieru jednotlivca. Spoločnosť tradične rozvíja svoje produkty v úzkej korelácii s potrebami hotelov. Inovatívny charakter prináša víziu kontinuálneho vývoja a prispôsobovania sa novým situáciám na trhu. Všetko toto sa snaží ponúkať Asseco Solutions prevádzkovateľom ubytovacích a stravovacích zariadení, obzvlášť teraz, v dobe digitalizácie hotelierstva. 

 

 

Kľúč od izby na kľúč

 

 

Profil hosťa je možné využívať aj v ubytovacom priestore, kde prichádza na trh koncept „smart room“. Tento koncept obsahuje personalizovanú izbu, ktorá sa môže prispôsobovať konkrétnemu hosťovi, od kúrenia, cez TV programy, upratovanie až po ponuku služieb počas pobytu. V nadväznosti to znamená zefektívnenie nákladov a zvýšenie tržieb hotela. Spôsob získavania dopytu hotelových a reštauračných služieb sa mení každým dňom, keďže sa menia i nástroje v rukách hoteliera, no cieľ zostáva rovnaký. Vyprevádzať spokojných hostí, ktorí sa budú chcieť opäť vrátiť naspäť.

 

 

 

 

juliskolocsanyi uprava medailon

 

 

Kto je Július Kolocsányi     

 

Július Kolocsányi: odborník v oblasti HORECA Business Development. Pôsobí v spoločnosti Asseco Solutions od roku 2016, kde zúročuje nadobudnuté skúsenosti z cestovného ruchu a hotelierstva, ktoré nadobudol ako Hotel Manager pre Park Hotel Tartuf**** v Beladiciach počas rokov 2010-2016. V spoločnosti Asseco Solutions sa spolupodieľa na tvorbe stratégie vývoja komplexných softvérových riešení pre správu hotelov, kaviarní a reštauračných zariadení a zodpovedá za expanziu na zahraničné trhy.