Sú úspešní, inšpiratívni a posúvajú parametre slovenského hotelierstva dopredu. Hoteliersky biznis pod Tatrami pozná desiatku mien najúspešnejších manažérov. Hotelierov roka vyhlásil Zväz hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky a pri hodnotení zohľadnil výkonnostné a ekonomické ukazovatele ubytovacích zariadení.

top 10 hotelierov

Titul za rok 2015 si odniesol Ján Svoboda z hotela Elizabeth v Trenčíne. Domáce ocenenie prišlo pre prvotriedneho hoteliera potom, ako si na vrub pripísal európsku cenu za Najlepší zákaznícky servis zo všetkých historických hotelov v Európe a za Najlepší mestský historický hotel v Európe. Prvenstvo si cení o to viac, že nejde len o subjektívny pohľad na hotel, ale berie do úvahy aj výsledky a efektivitu fungovania prevádzky. „Práca v službách je síce o individuálnom prístupe ku klientom, no musí tu fungovať tímová spolupráca. Je to proces – od príchodu hosťa, cez pobyt až po jeho odchod z hotela. A na tomto procese sa podieľajú desiatky zamestnancov,“ hovorí slovenský hotelier roka.

 

Ocitnúť sa v tomto prestížnom zozname je pre každého hoteliera cťou a zadosťučinením. Potvrdzuje to správne nastavenie parametrov a dobré manažérske rozhodnutia. Zväz hotelov a reštaurácií združuje viac ako päťdesiat špičkových hotelov. Spomedzi ich manažérov vyberal desiatku najlepších. V aktuálnom zozname dominujú nízkotatranské ubytovacie zariadenia. Riaditeľ Wellness Hotela Chopok v Jasnej Tomáš Kubica zdôraznil, že najväčší podiel na úspechu má v ich prípade zámer investora postaviť hotel tak, aby bol s citom zasadený do prírody Nízkych Tatier, ale zároveň aby architektonické a dizajnové stvárnenie vonkajších a vnútorných priestorov pôsobilo veľkoryso. Priznáva, že zo zahraničia si priniesol niekoľko inšpirácií, ktoré chce uplatniť aj v slovenských podmienkach. „Prichádzajú nové technológie v TV a mobilnej oblasti, treba sa na to z hľadiska mareketingu pripraviť a nové technológie aplikovať do štruktúr nášho hotela pre väčšiu spokojnosť našich hostí,“ naznačuje Tomáš Kubica niektoré zo zámerov.

hotelier roka 2015

Z množstva ubytovacích zariadení v Nízkych Tatrách sa na zoznam najlepších hotelierov dostal aj Marián Polák z Hotela Jánošík v Liptovskom Mikuláši a riaditeľka boutique hotela Tri studničky v Demänovskej doline Iveta Chovanová. Práve ona pripomína, že toto zariadenie má vo vitríne uložené už dve ocenenia Hotelier roka a tri umiestnenia v prvej desiatke. „Dôležitým faktorom je zostavenie a udržanie stabilného personálu, motivácia, prispôsobenie produktu požiadavkám hostí,“ ukazuje Iveta Chovanová cestu k toľkým oceneniam a certifikátom. Dodáva, že v tomto biznise treba byť vždy o krok pred konkurenciou a veci neustále zdokonaľovať.

 

Cestovný ruch treba brať vážne
Andrea Panyiová stojí na čele bratislavského Hotela Danubia Gate. Tvrdí, že v Bratislave i na celom Slovensku je veľa výnimočných a fantastických hotelov. To, že sa ako manažérka dostala do desiatky najlepších kolegov z brandže, vníma ako ukážku toho, že s vášňou a odhodlaním sa dá urobiť čokoľvek. „Žiadne hranice neexistujú. Treba zobrať veci do vlastných rúk a ísť si za svojimi snami. Nič však nie je staršie ako včerajší úspech a v hotelierstve a službách treba byť vynikajúci každý deň a každú minútku. Musíme sa snažiť byť excelentní každú sekundu v roku,“ upozorňuje Andrea Panyiová. Svoj tím vedie k pozitívnemu prístupu, nadšeniu, odhodlaniu a kreativite. Nájsť správne zladený kolektív bolo pre ňu najdôležitejšou úlohou. „Všetko stojí a padá na ľuďoch, preto som kládla dôraz na obklopenie sa bystrými a šikovnými jednotlivcami, ktorých napĺňa práca v hotelierstve. Každý je nesmierne dôležitý, v malom hotelíku sa nikto neschová. Nastavili sme si vysoké štandardy.“

 

Hotel Devín je stálicou medzi bratislavskými hotelmi. Už viac ako šesťdesiat rokov nastavuje štandardy hotelierstva v hlavnom meste. Jeho riaditeľ Tomáš Ondrčka má ešte množstvo nesplnených cieľov, no sú činnosti, ktorým za v tomto ubytovacom biznise treba venovať neustále. „Zefektívňovať prevádzku a získavať nove inovatívne prístupy v rýchlo sa rozvíjajúcom trhovom prostredí je najväčšia výzva,“ tvrdí Tomáš Ondrčka. Upozorňuje aj na širšie problémy cestovného ruchu. „Verím, že je to len otázka času, kedy štátna sprava bude viac počúvať ľudí, ktorí pracujú v odvetví hotelierstva a bude náchylná na zmeny, ktoré posunú cestovný ruch na Slovensku na úplne novú úroveň. Súčasný minister, pod ktorého cestovný ruch patri, má dnes ideálnu príležitosť ukázať, že cestovný ruch berie vážne a cez inovovaný systém jeho podpory dokáže, že cestovný ruch je jedným z najvýznamnejších odvetví v ekonomike našej krajiny.“

 

Úspech je v ľuďoch
Pracovať s láskou, vášňou pre profesiu a poctivo. Toto sú podľa šéfky hotela Kaskády v Sielnici Kataríny Malovej tri piliere úspešného hotelového manažéra. Ocenenie Hotelier roka, ktoré vyhlásili v rámci galavečera počas májového Jarného stretnutia hotelierov, je pre finalistku a jej tím motiváciou pre ďalšie napredovanie. „Ako manažérka štvorhviezdičkového hotela musím viesť svoj tím tak, aby bol hosť spokojný a zároveň koordinovať všetky procesy pre dosiahnutie dobrých ekonomických výsledkov, ktoré hotelu prinesú rozvoj. Keďže hotel priamo vediem osem rokov, skúsenosti sú premietnuté v zabehnutých štandardoch, v nastavení systému a keď k tomu máte aj šťastie na šikovných ľudí okolo seba, je dosiahnutie takéhoto úspechu veľmi blízko,“ povedala vlaňajšia Hotelierka roka Katarína Malová.

 

Bez kvalitného personálu by bola cesta medzi TOP hotelových manažérov zarúbaná. O tom, že dobre vycvičení, príjemní a ústretoví zamestnanci sú v tomto odvetví kľúčom k úspechu, vie svoje aj generálna riaditeľka hotela Zochova chata v Modre Zuzana Zadňančinová. „Som pyšná na to, že sa mi podarilo vytvoriť stabilný kolektív, keďže v súčasnej dobe je to skôr raritou. Hostia sa však vracajú do hotelov nielen kvôli hotelu samotnému, ale hlavne kvôli atmosfére a starostlivosti, ktorú vytvára personál,“ tvrdí manažérka ubytovacieho zariadenia, ktoré má svoje korene ešte v roku 1933. Zuzana Zadňančinová priznáva, že okrem rozvíjania ľudského kapitálu treba mať neustále na pamäti dosahovanie pozitívnych ekonomických výsledkov. „A tie sa dajú dosiahnuť len poskytovaním tých najlepších služieb, s čím súvisí zvyšovanie návštevnosti hostí a tým pádom aj zvyšovanie tržieb hotela. Takže cesta znova vedie cez personál, ktorý vedie kvalitný a skúsený manažment.“

 

Smerovanie hotelového manažmentu je v slovenských podmienkach prevažne v ženských rukách. Posledných šesť ročníkov dominovali rebríčku najlepších hotelierov práve ženy. Aj v tohtoročnej desiatke je šestica hotelierok. Sú medzi nimi aj Sylvia Hrušková z Hotela International Veľká Lomnica a riaditeľka Kontakt Wellness Hotela Stará Lesná Júlia Szaffková. Manažérka tohto vysokotatranského ubytovacieho zariadenia zhrnula svoju filozofiou do dvoch viet. Určite by sa s nimi stotožnili aj ostatní kolegovia. „Spokojnosť našich hostí je pre nás veľmi dôležitá, táto práca je ako nekonečný príbeh a nedá sa povedať, že sme dosiahli nejaký vrchol. Hostia sú čoraz náročnejší, a preto nemôžeme nikdy poľaviť, ale treba držať krok s požiadavkami a úprimne – ja osobne mám pocit, že vždy máme čo zlepšovať.“

 

Text: Branislav Koscelník
Foto: ZHR SR – Pavol Funtál, HN